10 Nederlandse televisie reclames van vroeger die ons deden lachen en huilen

In de jaren ’80 en ’90 waren televisiereclames een integraal onderdeel van het dagelijks leven. Met slechts enkele kanalen werd elk reclameblok goed bekeken, en sommige reclames werden ware klassiekers die we nooit zijn vergeten. Of ze ons nu deden lachen, ontroerden of simpelweg fascineerden, deze Nederlandse reclames hebben een onuitwisbare indruk achtergelaten. Hier zijn 10 gedenkwaardige reclames die ons terugvoeren naar die tijd.

1. Melkunie – “Melk is goed voor elk” (met Loeki de Leeuw)

De Melkunie-reclames waren beroemd om hun humoristische en vaak wat gekke insteek, zoals de koeien die zelf spraken en in onverwachte situaties belandden. Deze reclames zorgden ervoor dat we een beetje verliefd werden op de eigenzinnige Melkunie-koeien. De slogan “Melk, de witte motor” en de iconische zin “Geen gemekker, iedereen Melkunie!” bleven jarenlang hangen en worden nog steeds herkend.

2. Heineken – “Biertje?”

De Heineken-reclames waren vaak speels en humoristisch en richtten zich op de gezelligheid die het drinken van bier met zich meebracht. Een van de bekendste slogans “Biertje?” werd een vast onderdeel van de Nederlandse taal en gaf aan hoe Heineken zich wist te profileren als hét bier voor ieder gezellig moment.

3. Calvé pindakaas – “Wie is er niet groot mee geworden?”

De Calvé-reclames zijn jarenlang een hit geweest met de slogan “Wie is er niet groot mee geworden?”. De focus op krachtige, inspirerende verhalen en de herkenbaarheid van de pindakaas zelf maakten deze reclame geliefd bij vele gezinnen. Of het nu ging om sportieve kinderen of vrolijke gezinnen, Calvé benadrukte dat iedereen een pot pindakaas in de kast had staan.

4. Verkade – “Verkade, daar wordt je moeder blij van”

Verkade bracht in de jaren ’80 en ’90 verschillende reclames uit waarin de nadruk lag op de warme en huiselijke sfeer rond hun koekjes en chocolade. De reclames lieten vaak gezinnen zien die samen van de heerlijke Verkade koekjes genoten, met als boodschap dat Verkade producten altijd zorgen voor een glimlach – vooral bij moeders.

5. Douwe Egberts – Het vertrouwde koffie-moment

Douwe Egberts was jarenlang de standaard voor Nederlandse koffie. Hun reclames toonden vaak familietaferelen en waren subtiel, warm en hartverwarmend. De slogan “Een heerlijk kopje koffie van Douwe Egberts” bracht een gevoel van thuis en gezelligheid. Vooral de geur van versgezette koffie werd op een prachtige manier verbeeld, waardoor je meteen zin kreeg in een kopje.

6. Zwitsal – “Zo zacht als Zwitsal”

Zwitsal, met de herkenbare geur en het iconische gele flesje, was synoniem aan babyverzorging in Nederland. De reclames toonden schattige baby’s die werden gewassen en verzorgd met Zwitsal-producten. De slogan “Zo zacht als Zwitsal” maakte het merk een vertrouwde keuze voor elke jonge ouder en wekte warme gevoelens van zorg en liefde op.

7. Peijnenburg ontbijtkoek – “Even iets anders”

Peijnenburg ontbijtkoek was een vast onderdeel van het Nederlandse ontbijt, en hun reclames benadrukten de robuustheid en stevigheid van hun product. Of je nu een dag vol energie tegemoet wilde gaan of even een stevige hap nodig had, Peijnenburg had de perfecte koek voor je. De slogan “Even iets anders” maakte ontbijtkoek tot een nostalgische favoriet.

8. Cup-a-Soup – “4 uur, Cup-a-Soup”

De Cup-a-Soup-reclames speelden in op het bekende “4-uur-dipje” op het werk. De reclames toonden werkende mensen die om 4 uur behoefte hadden aan een opkikker, en Cup-a-Soup bood precies dat. De jingle “4 uur, Cup-a-Soup” was zó herkenbaar dat velen het automatisch met een kopje soep associëren.

9. Becel – “Voor het hart”

Becel bracht verschillende ontroerende reclames uit waarin ze de focus legden op gezondheid en zorg voor het hart. Met emotionele beelden van families, het belang van gezond leven en de slogan “Voor het hart” benadrukte Becel de rol van hun producten voor een gezond hart. Dit raakte veel mensen en maakte Becel tot een vertrouwde naam.

10. Rolo – De olifant die wraak neemt

Lees hier onze speciale blog over de Rolo reclame!

In deze hilarische en onvergetelijke reclame uit de jaren ’90 zien we een jongetje dat een olifant een Rolo weigert. Later, als de jongen volwassen is, herkent de olifant hem en neemt zijn “wraak” door de man een tikje te geven met zijn slurf. De boodschap “Wie een olifant pest, krijgt het lid op de neus” is een van de bekendste slogans en blijft een favoriet om nostalgisch op terug te blikken.

Deze klassieke reclames hebben een blijvende indruk achtergelaten en herinneren ons aan een tijd waarin televisie en reclame een grote invloed hadden op ons dagelijks leven. Ze brachten ons aan het lachen, ontroerden ons en maakten van merken iconen die nog steeds voortleven in onze herinneringen. Het is altijd leuk om terug te denken aan deze tijd en om de reclames nog eens te bekijken – een nostalgische trip terug naar de jaren waarin televisie en reclame een speciaal soort magie hadden.



Ook interessant:

Herinner je dit nog? Met deze spelletjes hield jij je vroeger bezig (als je ouder dan 40 bent)

In een tijdperk waarin schermen ons dagelijks leven domineren, is het verfrissend om terug te...

Lees meer

10 liedjes die iedereen in de jaren ’70 uit volle borst meezong!

<div class="flex max-w-full flex-col flex-grow"> <div class="min-h-8 text-message flex w-full flex-col items-end gap-2 whitespace-normal break-words...

Lees meer

13 dingen die onze ouders vroeger zeiden (en wij nu ook)

We herinneren ons allemaal wel die typische uitspraken van onze ouders, waarvan we dachten dat...

Lees meer

11 Onvergetelijke schoolherinneringen uit de jaren ’70

De jaren ’70 waren een bijzondere tijd om naar school te gaan. Zonder computers, smartphones...

Lees meer

9 Snoepjes en drankjes die iedere 50-plusser vergeten is!

Er zijn van die smaken en geuren die je meteen terugvoeren naar je jeugd. De...

Lees meer

Deze 15 nostalgische dingen uit de jaren ’90 die jongeren niet zullen begrijpen

De tijd haalt ons allemaal in: waar we ooit de schoolpleinen trotseerden met Gameboys, Tamagotchis...

Lees meer

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.