De piekuren vermijden
Het probleem, zoals Stedin aan de NOS uitlegt, is dat het huidige elektriciteitsnet niet is voorbereid op deze extra belasting. In de avonduren, wanneer veel huishoudelijke apparaten worden gebruikt en mensen hun EV’s opladen, bereikt het gebruik van elektriciteit een hoogtepunt.
Een tijdelijke oplossing
Een mogelijke oplossing hiervoor zijn slimme laadpalen. Deze laadpalen kunnen het laadvermogen verlagen tijdens piekuren om de elektriciteit gelijkmatiger te verdelen. Dit betekent wel dat het opladen van je auto langer kan duren. In Rotterdam loopt al een proefproject met deze technologie, waarbij verwacht wordt dat 20 procent van de stroomcapaciteit in grote steden gebruikt zal worden voor openbare laadpalen.
De toekomst van het elektriciteitsnet
Stedin benadrukt dat dit slechts een tijdelijke oplossing is. Het aantal elektrische auto’s en de vraag naar elektriciteit blijft namelijk groeien. Zelfs met slimme laadpalen blijft het netwerk overbelast. Tussen 16:00 en 21:00 uur zouden laadpalen eigenlijk uitgeschakeld moeten worden om het net te beschermen. Om toekomstige stroomstoringen te voorkomen, zullen veel straten opgebroken moeten worden. Geschat wordt dat één op de drie Nederlandse straten aangepakt moet worden. Het huidige netwerk is simpelweg niet geschikt voor de groeiende hoeveelheid elektrische auto’s die aan openbare laadpalen hangen. Er moet ongeveer 105.000 kilometer aan kabels worden gelegd en 54.000 nieuwe transformatorhuisjes worden gebouwd.
De uitdaging van de transitie
Deze transitie zal een flinke opgave zijn. Op dit moment bestaat slechts 5 procent van het Nederlandse wagenpark uit elektrische auto’s, maar dit aantal zal de komende jaren sterk toenemen. Er is veel werk aan de winkel om het elektriciteitsnetwerk geschikt te maken voor deze toename. Het is een grote uitdaging om het netwerk zo in te richten dat het aan de toekomstige vraag kan voldoen.
Wat vind jij van de oproep van Stedin? Laat het ons weten door te reageren onder het bericht op Facebook. Vergeet ook niet om het artikel te delen!
Bron: Autoblog