Gisteren, op 5 mei, werden de Ambassadeurs van de Vrijheid weer op spectaculaire wijze door het land vervoerd: met militaire helikopters. Het is inmiddels traditie dat deze artiesten per luchtmacht naar hun optredens op diverse Bevrijdingsfestivals worden gebracht, maar de vraag blijft: hoeveel kost deze indrukwekkende manier van reizen eigenlijk?
Vanaf vliegbasis Gilze-Rijen vertrokken de helikopters rond 10.45 uur. De artiesten stapten na een kort fotomoment en enkele interviews met de aanwezige pers in bij Defensie, dat de vluchten faciliteert. Elk jaar staan er door het hele land festivals gepland waar de Ambassadeurs optreden – en die moeten allemaal op tijd gehaald worden. Vliegen lijkt dan de snelste oplossing, maar ook de duurste.
Helikoptervluchten zijn nu eenmaal geen goedkope logistieke keuze. Volgens eerdere schattingen kost één uur vliegen met een Chinook-helikopter al snel tussen de 4.000 en 5.000 euro. Gezien de afstand die gisteren werd afgelegd en het aantal artiesten dat afzonderlijke festivals bezocht, kunnen de totale kosten voor één dag oplopen tot tienduizenden euro’s. Dit roept bij sommigen vragen op over of deze vorm van vervoer nog wel in de tijdsgeest past.
Toch ging het gisteren weer volgens schema. Antoon en Zoë Tauran bereikten als eersten hun podium. Antoon trad op in Zeeland om 12.30 uur, terwijl Zoë Tauran haar optreden gaf in Noord-Brabant. Hannah Mae, die dit jaar S10 verving, stond om 12.45 uur gepland in Drenthe. De band RONDÉ beklom het podium om 13.00 uur in Gelderland.
In de loop van de middag en avond vlogen de artiesten verder door het land. Hannah Mae sloot haar Bevrijdingsdag af met een optreden in Limburg, terwijl Zoë Tauran als laatste te zien was in Groningen.
De Utrechtse band RONDÉ eindigde in Friesland. Antoon was de enige Ambassadeur die ook bij het Concert op de Amstel in Amsterdam aanwezig was, waarmee hij zijn lange en kostbare vliegroute afsloot.
Hoewel de optredens goed bezocht werden en het weer meewerkte, zorgde het extravagante vervoer opnieuw voor discussie. Vooral op sociale media vroegen mensen zich af waarom er niet voor duurzamere of goedkopere alternatieven is gekozen. Busvervoer, bijvoorbeeld, of optredens die regionaal worden verdeeld.
De inzet van Defensie voor deze dag wordt door de organisatie als symbolisch en noodzakelijk beschouwd: het zou de verbinding tussen vrijheid, muziek en herdenking versterken. Maar met stijgende overheidskosten en een groeiend milieubewustzijn groeit ook de roep om deze aanpak te heroverwegen.
De Ambassadeurs zelf lijken zich nauwelijks uit te laten over de vliegreis. Voor hen stond gisteren vooral in het teken van muziek en het overbrengen van de boodschap van vrijheid. Maar of die vrijheid ook met een kleinere ecologische voetafdruk gevierd kan worden, is een vraag die bij veel mensen bleef hangen.
Wat vind jij: moeten artiesten op 5 mei blijven vliegen of is het tijd voor een ander plan? Praat mee op onze socials.