Fietsers en automobilisten lijken in Nederland vaak geen vrienden te zijn. Beide groepen klagen regelmatig over elkaar. Toch zijn het de fietsers die bij een ongeluk vaak het onderspit delven. Gelukkig kan de ‘Hollandse greep’ levens redden in het verkeer en het aantal ongelukken verminderen.
Volgens de Nederlandse Fietsersbond is het fietsnetwerk in Nederland relatief goed, maar blijven er nog gevaarlijke situaties bestaan. Jaarlijks gebeuren er ernstige ongelukken tussen fietsers en automobilisten. Uit recente cijfers blijkt dat er afgelopen jaar bijna 450 fietsers zijn overleden. Dit betekent dat ongeveer één op de zeven verkeersdoden op de fiets reed. Veel van deze ongelukken kunnen echter worden voorkomen met een eenvoudige techniek.
Het gevaar van ‘dooring’-ongevallen
Een van de meest voorkomende ongelukken waarbij fietsers betrokken zijn, is het zogenaamde ‘dooring’-ongeval. Dit gebeurt wanneer een automobilist plotseling de deur van de auto opent terwijl een fietser voorbijrijdt. De fietser heeft vaak geen kans om te reageren en botst frontaal tegen de openstaande deur.
Dit soort ongelukken is bijzonder gevaarlijk omdat de fietser meestal met zijn hoofd tegen de bovenkant van de deur slaat, wat ernstige verwondingen kan veroorzaken. Veel fietsers zijn bang voor ‘dooring’-ongevallen omdat ze onvoorspelbaar zijn en moeilijk te vermijden. Uit een onderzoek bleek dat maar liefst 45 procent van de ondervraagden bijna een ‘dooring’-ongeval heeft meegemaakt. Zes procent was daadwerkelijk betrokken bij zo’n ongeluk.
Een simpele truc die levens kan redden: de ‘Hollandse greep’
In Nederland, waar fietsen een belangrijk onderdeel van het dagelijks leven is, is er een slimme manier ontwikkeld om ‘dooring’-ongevallen te voorkomen: de ‘Hollandse greep’. Deze techniek houdt in dat automobilisten de autodeur openen met hun hand die het verst van de deur verwijderd is. Dit betekent dat bestuurders hun rechterhand gebruiken om de deur te openen, terwijl passagiers hun linkerhand gebruiken.
Deze beweging zorgt ervoor dat de automobilist of passagier automatisch naar achteren draait en een schouderblik werpt. Hierdoor kunnen ze makkelijker aankomende fietsers of andere verkeersdeelnemers zien. Deze simpele handeling is in Nederland al sinds de jaren 70 onderdeel van de rijopleiding, maar in andere landen is het nog niet zo bekend.
De ‘Hollandse greep’ helpt automobilisten niet alleen om fietsers te zien, maar bevordert ook het bewustzijn van de omgeving voordat ze de deur openen. Dit voorkomt gevaarlijke situaties, vooral in drukke stedelijke gebieden waar veel fietsers rijden.
Het belang van de schouderblik
Hoewel het draaien van het bovenlichaam bij het gebruik van de ‘Hollandse greep’ niet altijd voldoende is om alle verkeersdeelnemers te zien, geeft het wel een belangrijke stimulans voor het maken van een volledige schouderblik. Dit is cruciaal voor de veiligheid, vooral in drukke verkeerssituaties. Volgens de Nederlandse verkeerswet moet iedereen die in- of uitstapt ervoor zorgen dat er geen gevaar ontstaat voor anderen in het verkeer.
Door de ‘Hollandse greep’ in je routine op te nemen, draag je bij aan een veiligere verkeerssituatie voor fietsers. Het is een eenvoudige, maar effectieve manier om ongelukken te voorkomen en het aantal verkeersslachtoffers te verminderen.
Een gewoonte die het verschil kan maken
Hoewel de ‘Hollandse greep’ eenvoudig aan te leren is, kan het even duren voordat het een automatische handeling wordt. Maar door jezelf eraan te herinneren elke keer wanneer je uit de auto stapt deze techniek toe te passen, kan het op lange termijn een gewoonte worden. En zoals met veel dingen in het leven: oefening baart kunst.
Als meer automobilisten deze techniek zouden toepassen, zou dit een enorm verschil maken in de verkeersveiligheid, vooral in steden waar fietsers en auto’s vaak dicht bij elkaar rijden.
De verantwoordelijkheid van elke weggebruiker
Fietsers zijn kwetsbaar in het verkeer, en het is de verantwoordelijkheid van elke weggebruiker om bij te dragen aan hun veiligheid. De ‘Hollandse greep’ is slechts één van de vele manieren waarop we ervoor kunnen zorgen dat de wegen veiliger zijn voor iedereen.
Door bewust te zijn van de omgeving en eenvoudige voorzorgsmaatregelen te nemen, kunnen we allemaal bijdragen aan het verminderen van ongevallen en het verbeteren van de verkeersveiligheid.
Conclusie: De ‘Hollandse greep’ is een simpele, maar doeltreffende techniek die een groot verschil kan maken in de verkeersveiligheid. Door deze techniek in je routine op te nemen, help je niet alleen jezelf, maar ook de vele fietsers die dagelijks de weg op gaan.