Niet meer te betalen: “Chocoladeletters wéér fors duurder geworden…”

Chocoladeletters horen bij de magie van Sinterklaas, maar dit jaar hebben ze een flinke hap uit je portemonnee nodig. De prijzen zijn gemiddeld met 20 tot 25 procent gestegen, aldus Sebastiaan Schreijen, senior analist Food & Agribusiness bij RaboResearch. De stijging verschilt echter sterk per merk. Waar sommige chocoladeletters slechts acht procent duurder zijn geworden, schieten andere met 35 tot zelfs 40 procent omhoog.


De oorzaak van deze prijsstijgingen ligt bij de mislukte cacaoteeltoogsten in Afrika, de belangrijkste leverancier van cacao. Door slecht weer en boomziektes worden cacaobomen al drie jaar achtereen geteisterd, wat heeft geleid tot een schaarste. Die schaarste drijft de grondstofprijzen op en laat de kosten voor producten zoals chocolade fors stijgen.

Wie hoopt dat deze stijging eenmalig is, komt bedrogen uit. Verwacht wordt dat chocoladeletters volgend jaar nóg duurder worden. Overweeg dus om dit jaar alvast een voorraad in te slaan, al blijft het een uitdaging om ze lang genoeg vers te houden. Het maakt duidelijk dat een feestelijke traditie voor velen steeds meer een luxeproduct wordt.

Ook de Consumentenbond heeft de prijsstijgingen opgemerkt. Hoewel ze geen uitgebreid onderzoek hebben gedaan, wijst een steekproef van vijf merken uit dat alle chocoladeletters duurder zijn geworden.

Het huismerk van Jumbo spant de kroon met een prijsstijging van 35 procent, terwijl Albert Heijn 13 procent en Kruidvat 25 procent hogere prijzen rekenen. Bij Plus is de stijging met zeven procent relatief beperkt. Zelfs Tony’s Chocolonely, dat bekendstaat om zijn focus op duurzaamheid en eerlijke handel, is duurder geworden.

De prijsverhogingen worden verder beïnvloed door stijgende transport- en energiekosten. Ook duurzame merken hebben te maken met hogere productiekosten, omdat zij investeren in eerlijke prijzen voor cacaoboeren en milieuvriendelijke productieprocessen. Hoewel dit bewonderenswaardig is, vertaalt het zich wel in hogere prijzen in de winkel.

Deze situatie zet consumenten aan het denken over hun uitgaven. Waar chocoladeletters ooit een vanzelfsprekendheid waren tijdens de feestdagen, worden ze nu een bewuste keuze. Alternatieven zoals huismerken of zelfgemaakte lekkernijen kunnen aantrekkelijker worden. Toch blijft de emotionele waarde van chocoladeletters groot; het is een symbool van traditie en nostalgie dat niet zomaar vervangen wordt.

Dus als je dit jaar geniet van je chocoladeletter, realiseer je dan dat het meer is dan een zoete traktatie. Het weerspiegelt de inspanning van cacaoboeren, de impact van een complexe wereldmarkt en onze verbondenheid met tradities.



Ook interessant:

Net als alles rustig lijkt, grijpt de wind zijn kans en wordt haar vakantievideo nóg leuker (voor de kijkers)

Vakantie is dé tijd om mooie herinneringen te maken. Steeds vaker hoort daar ook het...

Lees meer

Jeugdheld Bas van Toor ging in stilte door een diep persoonlijk verlies “Lange tijd stil gehouden”

Bas van Toor, bij velen geliefd als clown Bassie, heeft de afgelopen jaren een ongekende...

Lees meer

Na lange tijd spreekt Floortje Dessing openhartig en emotioneel haar volgers toe

Na een lange periode van stilte heeft Floortje Dessing eindelijk weer van zich laten horen....

Lees meer

Mensen ontdekken nu pas dat Haribo ‘sleuteltje’ eigenlijk iets heel anders is

Voor veel zoetekauwen kwam er deze week een verrassende onthulling aan het licht: wat jarenlang...

Lees meer

23 Jaar na de moord op Fortuyn: Koelbloedige dader joggend gespot in het park (video)

Vandaag markeert een beladen moment in de Nederlandse geschiedenis: het is precies 23 jaar geleden...

Lees meer

Oude beelden van Femke uit MAFS zorgen voor verbazing: ‘Daar is flink aan gesleuteld!’

Married At First Sight (MAFS) blijft het gesprek van de dag in Nederland, en dit...

Lees meer