De populaire show B&B Vol Liefde is al een week aan de gang en het hotel van Albert Diks trok meteen de aandacht. Wie een nachtje in dit hotel wil verblijven, moet flink betalen, maar volgens veel gasten is het dat absoluut niet waard. “Het is verouderd en vies!” luiden de recensies.
Normaal gesproken zijn de deelnemers van B&B Vol Liefde eigenaar van een bed and breakfast, maar de 64-jarige Albert bezit een gigantisch hotel. In het Catalaanse landschap, niet ver van de Franse grens en dicht bij de Costa Brava, staat op een heuvel een enorm kasteel uit de 14de eeuw: Castell d’Emporda.
Wie deze zomer in het kasteel van Albert wil verblijven, moet minimaal twee nachten boeken en betaalt dan al snel vijfhonderd euro per kamer. Toch wordt er beloofd dat het aan luxe niet ontbreekt: het hotel heeft 57 kamers, twee restaurants en twee zwembaden.
Hoewel Albert honderd personeelsleden in dienst heeft, verwachten gasten dat ze tijdens hun verblijf in de watten worden gelegd. Maar het tegendeel blijkt waar; Albert krijgt een stroom aan slechte reviews. Zo schrijven gasten op Tripadvisor dat hun verblijf teleurstellend was.
“Ik ben hier al een paar keer eerder geweest en heb altijd genoten. Maar na vanavond kom ik nooit meer terug. Het eten is geweldig, maar de bediening is echt slecht,” schrijft iemand. Een andere gast noemt het zelfs een ‘vreselijk hotel’. “Dit is geen modern hotel met moderne voorzieningen. Het wordt gepresenteerd als een volledig gemoderniseerd kasteel voor luxe vakanties. Dit is ver van de waarheid.”
Er zijn ook klachten over de kamers. “Ons werd een kamer aangeboden die ondergronds en vochtig was. De kamers zijn oud en het restaurant is lelijk,” schrijft iemand. Een andere gast klaagt dat de kamer niet leek op de foto’s van de website. “Erg teleurgesteld. Onze kamer was een ‘tuinkamer’ in het Dali-gebouw. De tuin bestond uit struiken en bomen die het uitzicht blokkeerden. Zeker niet wat op de website wordt beschreven. De kamer had een overweldigende muffe geur en het leek alsof we in een kelder zaten.”
Veel gasten zijn ontevreden over de hygiëne. “Het hotel is verouderd en vies,” schrijft een recensent. Een ander voegt toe: “De badkamers zijn beschimmeld en de lakens waren niet schoon.” De negatieve ervaringen stapelen zich op en veel gasten raden het hotel af.
De teleurstelling is groot, vooral omdat de verwachtingen hoog waren. De prachtige locatie en de indrukwekkende uitstraling van het kasteel doen vermoeden dat je een luxe verblijf tegemoet gaat. Maar de werkelijkheid is anders. Veel gasten voelen zich misleid door de mooie foto’s en de beschrijvingen op de website.
De klachten over de service zijn ook niet mis. “Het personeel is onvriendelijk en ongeïnteresseerd,” meldt een gast. “We moesten lang wachten op onze maaltijden en kregen nauwelijks aandacht.” Het gebrek aan gastvrijheid wordt door veel bezoekers genoemd als een groot minpunt.B
De kritiek richt zich niet alleen op de kamers en de service, maar ook op de algemene staat van het hotel. “Het onderhoud laat te wensen over,” schrijft een gast. “Er zijn kapotte meubels en de schilderijen hangen scheef. Het lijkt alsof er al jaren niets meer aan gedaan is.”
Een ander aspect dat gasten teleurstelt, is het gebrek aan faciliteiten. “De zwembaden zijn klein en vaak overvol,” schrijft iemand. “En de beloofde spa blijkt een kleine, slecht onderhouden ruimte te zijn.” Het gemis aan comfortabele voorzieningen draagt bij aan de negatieve ervaringen van de gasten.
De prijs-kwaliteitverhouding is volgens velen ver te zoeken. “Voor vijfhonderd euro per nacht verwacht je iets heel anders,” schrijft een teleurgestelde gast. “Het is zonde van het geld. Er zijn veel betere opties in de omgeving die minder kosten en meer bieden.”
Al met al blijkt het verblijf in het kasteel van Albert een grote tegenvaller te zijn. De mooie beloftes worden niet waargemaakt en veel gasten verlaten het hotel met een bittere nasmaak. De negatieve recensies stapelen zich op en het lijkt erop dat Albert serieus aan de slag moet om de situatie te verbeteren.