Meningen zijn verdeeld: Geen Fatbike meer maar een “Skinny bike”

Fabrikanten van fatbikes hebben een nieuwe creatie op de markt gebracht: de skinnybike. Deze fiets is bedoeld als antwoord op de aangekondigde strengere wetgeving rondom fatbikes.


De Tweede Kamer wil namelijk een minimumleeftijd van 14 jaar en een helmplicht invoeren voor het gebruik van fatbikes. Daarnaast zou er een verbod komen op het gebruik van e-bikes met dikke banden door kinderen jonger dan 14 jaar. De skinnybike lijkt qua uiterlijk veel op zijn voorganger, maar onderscheidt zich door dunnere banden en een korter, in hoogte verstelbaar zadel.

Wat de fabrikanten doen, is in feite een slimme manier om de regels te omzeilen. In plaats van in te zetten op meer veiligheid, lijken ze vooral gefocust op het behouden van hun verkoopcijfers. De skinnybike voldoet aan minimale aanpassingen om net buiten de voorgestelde regelgeving te vallen, waardoor jonge kinderen nog steeds toegang hebben tot een gemotoriseerde fiets. Dit roept vragen op over de werkelijke intenties van de fabrikanten: veiligheid lijkt ondergeschikt te zijn aan winstbejag.

De voorgestelde wetgeving rond fatbikes is een direct antwoord op de zorgen over de verkeersveiligheid. Kinderen die nog niet goed kunnen anticiperen op het drukke verkeer, krijgen toegang tot voertuigen met een snelheid en kracht die ze niet altijd goed kunnen beheersen. Het idee dat fabrikanten nu een fiets ontwikkelen die precies voldoet aan de mazen in de wet, zonder daadwerkelijk de veiligheid van kinderen voorop te stellen, lijkt in tegenspraak met de intenties van de nieuwe wetgeving.


Toch blijkt uit de acties van de fabrikanten dat er eerder gedacht wordt aan het behouden van marktaandeel dan aan het verminderen van risico’s op ongelukken. Kinderen zullen op de skinnybike nog steeds met hoge snelheden door het verkeer racen, zonder dat de beschermende maatregelen, zoals een helmplicht, op hen van toepassing zijn. Dit betekent dat de kans op ernstige ongevallen, en daarmee gepaard gaande letsels, blijft bestaan. En zoals vaak, zijn het de medische professionals die de gevolgen zullen zien. Traumatologen en andere zorgverleners zullen nog steeds machteloos moeten toekijken hoe jonge patiënten binnenkomen met verwondingen die wellicht voorkomen hadden kunnen worden.


De fabrikanten lijken deze realiteit echter volledig te negeren. In hun ogen is de skinnybike een antwoord op de veranderende markt, waarbij ze zich netjes aan de regels houden, zonder daadwerkelijk iets aan de veiligheid te doen. Het aanpassen van de fiets aan de marges van de wet kan worden gezien als een manier om hun product aantrekkelijk te houden voor jongeren, zonder zich te hoeven bekommeren om de gevolgen.



Ook interessant:

Kun jij raden wat dit oude voorwerp is? De meeste mensen zitten er naast!

Soms kom je een mysterieus voorwerp tegen waarvan je direct denkt: “Wat is dit in...

Lees meer

“Ik vond het bij mijn oma en had echt geen idee, wat zou dit kunnen zijn?”

Bij het opruimen van spullen van vroeger duiken soms mysterieuze objecten op. Dingen waarvan niemand...

Lees meer

12 dingen die je vroeger als kind deed en nu écht niet meer kunnen

Opgegroeid in de jaren ‘80, ‘90 of begin 2000? Dan herken je ongetwijfeld deze typische...

Lees meer
a woman's hands holding a blue nail

Dit wordt het weer tijdens het aankomende Pinksterweekend “Echt Hollands”

Het pinksterweekend staat voor de deur en veel mensen hopen op zonnige dagen voor een...

Lees meer

Vragen rondom zwangerschap ex Michael Van Gerwen zorgen voor commotie: ‘Wie is de vader?’

Dartslegende Michael van Gerwen en zijn vrouw Daphne Govers hebben besloten om een punt te...

Lees meer
Robert ten Brink

Robert ten Brink krijgt de schrik van zijn leven tijdens opnames All You Need Is Love

Tijdens de opnames van het populaire televisieprogramma All You Need Is Love heeft presentator Robert...

Lees meer