Meningen zijn verdeeld: Geen Fatbike meer maar een “Skinny bike”

Fabrikanten van fatbikes hebben een nieuwe creatie op de markt gebracht: de skinnybike. Deze fiets is bedoeld als antwoord op de aangekondigde strengere wetgeving rondom fatbikes.


De Tweede Kamer wil namelijk een minimumleeftijd van 14 jaar en een helmplicht invoeren voor het gebruik van fatbikes. Daarnaast zou er een verbod komen op het gebruik van e-bikes met dikke banden door kinderen jonger dan 14 jaar. De skinnybike lijkt qua uiterlijk veel op zijn voorganger, maar onderscheidt zich door dunnere banden en een korter, in hoogte verstelbaar zadel.

Wat de fabrikanten doen, is in feite een slimme manier om de regels te omzeilen. In plaats van in te zetten op meer veiligheid, lijken ze vooral gefocust op het behouden van hun verkoopcijfers. De skinnybike voldoet aan minimale aanpassingen om net buiten de voorgestelde regelgeving te vallen, waardoor jonge kinderen nog steeds toegang hebben tot een gemotoriseerde fiets. Dit roept vragen op over de werkelijke intenties van de fabrikanten: veiligheid lijkt ondergeschikt te zijn aan winstbejag.

De voorgestelde wetgeving rond fatbikes is een direct antwoord op de zorgen over de verkeersveiligheid. Kinderen die nog niet goed kunnen anticiperen op het drukke verkeer, krijgen toegang tot voertuigen met een snelheid en kracht die ze niet altijd goed kunnen beheersen. Het idee dat fabrikanten nu een fiets ontwikkelen die precies voldoet aan de mazen in de wet, zonder daadwerkelijk de veiligheid van kinderen voorop te stellen, lijkt in tegenspraak met de intenties van de nieuwe wetgeving.


Toch blijkt uit de acties van de fabrikanten dat er eerder gedacht wordt aan het behouden van marktaandeel dan aan het verminderen van risico’s op ongelukken. Kinderen zullen op de skinnybike nog steeds met hoge snelheden door het verkeer racen, zonder dat de beschermende maatregelen, zoals een helmplicht, op hen van toepassing zijn. Dit betekent dat de kans op ernstige ongevallen, en daarmee gepaard gaande letsels, blijft bestaan. En zoals vaak, zijn het de medische professionals die de gevolgen zullen zien. Traumatologen en andere zorgverleners zullen nog steeds machteloos moeten toekijken hoe jonge patiënten binnenkomen met verwondingen die wellicht voorkomen hadden kunnen worden.


De fabrikanten lijken deze realiteit echter volledig te negeren. In hun ogen is de skinnybike een antwoord op de veranderende markt, waarbij ze zich netjes aan de regels houden, zonder daadwerkelijk iets aan de veiligheid te doen. Het aanpassen van de fiets aan de marges van de wet kan worden gezien als een manier om hun product aantrekkelijk te houden voor jongeren, zonder zich te hoeven bekommeren om de gevolgen.



Ook interessant:

Vragen rondom zwangerschap ex Michael Van Gerwen zorgen voor commotie: ‘Wie is de vader?’

Dartslegende Michael van Gerwen en zijn vrouw Daphne Govers hebben besloten om een punt te...

Lees meer
Robert ten Brink

Robert ten Brink krijgt de schrik van zijn leven tijdens opnames All You Need Is Love

Tijdens de opnames van het populaire televisieprogramma All You Need Is Love heeft presentator Robert...

Lees meer

Yolanthe Cabau deelt emotionele boodschap: ‘Ernstig ziek’

Yolanthe Cabau laat binnenkort een hele andere kant van zichzelf zien in een nieuwe realityserie...

Lees meer
body of water under cloudy sky during daytime

Weersverwachting komede zomer 2025: extreme hitte op de loer..of valt het mee?

De lente van 2025 stelde niet teleur. Zonovergoten dagen, aangename temperaturen en weinig regen zorgden...

Lees meer

Dit gaat je vakantieplannen flink overhoop gooien: Dit staat ons deze zomer écht te wachten

Het is elk jaar weer de grote vraag zodra juni dichterbij komt: wat voor zomer...

Lees meer

Hij knipt een gat in zijn keukenrol en doet vervolgens iets heel slims ( geniale truc)

Soms bevinden de meest praktische oplossingen zich recht onder onze neus, verstopt in alledaagse voorwerpen...

Lees meer