Fabrikanten van fatbikes hebben een nieuwe creatie op de markt gebracht: de skinnybike. Deze fiets is bedoeld als antwoord op de aangekondigde strengere wetgeving rondom fatbikes.
De Tweede Kamer wil namelijk een minimumleeftijd van 14 jaar en een helmplicht invoeren voor het gebruik van fatbikes. Daarnaast zou er een verbod komen op het gebruik van e-bikes met dikke banden door kinderen jonger dan 14 jaar. De skinnybike lijkt qua uiterlijk veel op zijn voorganger, maar onderscheidt zich door dunnere banden en een korter, in hoogte verstelbaar zadel.
Wat de fabrikanten doen, is in feite een slimme manier om de regels te omzeilen. In plaats van in te zetten op meer veiligheid, lijken ze vooral gefocust op het behouden van hun verkoopcijfers. De skinnybike voldoet aan minimale aanpassingen om net buiten de voorgestelde regelgeving te vallen, waardoor jonge kinderen nog steeds toegang hebben tot een gemotoriseerde fiets. Dit roept vragen op over de werkelijke intenties van de fabrikanten: veiligheid lijkt ondergeschikt te zijn aan winstbejag.
De voorgestelde wetgeving rond fatbikes is een direct antwoord op de zorgen over de verkeersveiligheid. Kinderen die nog niet goed kunnen anticiperen op het drukke verkeer, krijgen toegang tot voertuigen met een snelheid en kracht die ze niet altijd goed kunnen beheersen. Het idee dat fabrikanten nu een fiets ontwikkelen die precies voldoet aan de mazen in de wet, zonder daadwerkelijk de veiligheid van kinderen voorop te stellen, lijkt in tegenspraak met de intenties van de nieuwe wetgeving.
Fatbikefabrikanten willen regels omzeilen met skinnybike https://t.co/hJUJrIygMP pic.twitter.com/riMaDSuc3w
— Omroep Gelderland (@OmroepGLD) September 26, 2024
Toch blijkt uit de acties van de fabrikanten dat er eerder gedacht wordt aan het behouden van marktaandeel dan aan het verminderen van risico’s op ongelukken. Kinderen zullen op de skinnybike nog steeds met hoge snelheden door het verkeer racen, zonder dat de beschermende maatregelen, zoals een helmplicht, op hen van toepassing zijn. Dit betekent dat de kans op ernstige ongevallen, en daarmee gepaard gaande letsels, blijft bestaan. En zoals vaak, zijn het de medische professionals die de gevolgen zullen zien. Traumatologen en andere zorgverleners zullen nog steeds machteloos moeten toekijken hoe jonge patiënten binnenkomen met verwondingen die wellicht voorkomen hadden kunnen worden.
Fabrikanten fatbike komen met ‘skinnybike’ om nieuwe wet te omzeilen https://t.co/3rKqL91raT
— NOS (@NOS) September 26, 2024
De fabrikanten lijken deze realiteit echter volledig te negeren. In hun ogen is de skinnybike een antwoord op de veranderende markt, waarbij ze zich netjes aan de regels houden, zonder daadwerkelijk iets aan de veiligheid te doen. Het aanpassen van de fiets aan de marges van de wet kan worden gezien als een manier om hun product aantrekkelijk te houden voor jongeren, zonder zich te hoeven bekommeren om de gevolgen.