Supermarkten gebruiken regelmatig misleidende strategieën om consumenten te laten geloven dat producten goedkoper zijn geworden, meldt de Consumentenbond. Vooral Aldi, Dirk en Jumbo maken zich hieraan schuldig, volgens de bond. De supermarkten ontkennen deze beschuldigingen echter.
Bij Jumbo staat bijvoorbeeld ‘blijvend in prijs verlaagd’ bij een pakje boter, terwijl de prijs in werkelijkheid binnen vijf maanden met 21 procent is gestegen. Ook bij Aldi is er sprake van misleidende reclame. Een rol bakpapier zou zogenaamd in prijs verlaagd zijn van 1,09 euro naar 0,99 euro, maar deze prijsdaling werd al een jaar geleden doorgevoerd. Volgens de regels mogen supermarkten niet langer dan 30 dagen adverteren met zo’n prijsverlaging.
Bij Dirk is de situatie vergelijkbaar. Margarine zou in prijs zijn verlaagd, maar eerst werd de prijs stapsgewijs met 30 eurocent verhoogd. Daarna werd de prijs weer verlaagd met slechts 6 eurocent. Dit soort trucjes maakt het voor consumenten lastig om te bepalen of ze werkelijk profiteren van een prijsverlaging.
De Consumentenbond onderzocht honderden beloftes van prijsverlagingen, zowel op websites als in de winkels zelf. Uit dat onderzoek bleek dat “veruit de meeste beloften rammelen.” Volgens de bond zijn veel producten helemaal niet in prijs verlaagd, of eerst kunstmatig verhoogd om vervolgens weer te dalen. Dit soort praktijken schept verwarring bij consumenten, die denken dat ze voordeel halen terwijl dat vaak niet het geval is.
Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, benadrukt dat supermarkten consumenten op het verkeerde been zetten. Ze zegt: “Supermarkten strooien met niet-bestaande, achterhaalde of twijfelachtige prijsverlagingen.”
De supermarkten reageren echter afwijzend op de beschuldigingen. Aldi erkent dat er soms te lang wordt geadverteerd met aanbiedingen, maar stelt dat dit komt door menselijke fouten. Ze geven toe dat verouderde schapkaarten in winkels blijven hangen, wat volgens hen niet goed is en betreurd wordt. Toch vinden ze dit niet voldoende bewijs om te concluderen dat er sprake is van misleidende communicatie.
Aldi stelt na intern onderzoek dat er geen bewijs is dat ze eerst de prijzen verhogen om ze daarna weer te verlagen, zoals de Consumentenbond beweert. Ze blijven erbij dat er geen sprake is van prijsmanipulatie.
Jumbo erkent de fouten in hun prijskaartjes en belooft beterschap. Ze passen de term ‘blijvend in prijs verlaagd’ aan naar ‘in prijs verlaagd’ om verwarring te voorkomen. Jumbo ontkent echter dat er sprake is van kunstmatige prijsverhogingen of -verlagingen. Volgens de supermarkt zijn prijswijzigingen altijd het gevolg van marktontwikkelingen, en niet van bewuste manipulatie.
Ook Dirk ontkent dat er een beleid is om prijzen kunstmatig te verhogen en te verlagen. De supermarkt benadrukt dat hun prijsbeleid volledig binnen de kaders van de wet valt. Dirk vindt de beschuldigingen van de Consumentenbond onterecht en wijst erop dat ze altijd volgens de regels handelen.
Hoewel de Consumentenbond waarschuwt voor misleidende prijsverlagingen, blijven de supermarkten bij hun standpunt dat ze eerlijk en transparant zijn in hun prijsvoering. Of consumenten werkelijk profiteren van de prijsverlagingen blijft een punt van discussie.