Het aantal ongelukken met jongeren op fatbikes is sterk gestegen. In 2022 belandden zeven fatbikebestuurders op de spoedeisende hulp, terwijl dit aantal in 2023 al opliep naar 59. In de eerste vier maanden van dit jaar waren er 33 incidenten.
Onderzoekers voorspellen dat dit aantal in 2024 kan oplopen tot 100 ongelukken als de huidige trend doorzet. Onlangs raakten twee jonge meisjes uit Breda zwaargewond toen hun fatbike in botsing kwam met een auto.
De stijging in het aantal ongelukken heeft geleid tot oproepen om een minimumleeftijd in te stellen voor fatbikegebruikers. VeiligheidNL pleitte onlangs voor een verbod op fatbikes voor kinderen jonger dan 16 jaar.
Ze stellen dat deze jonge doelgroep onvoldoende in staat is om risico’s goed in te schatten, wat leidt tot onnodige gevaren voor zowel henzelf als andere weggebruikers.
Ondanks de toenemende druk blijkt het juridisch lastig om een minimumleeftijd specifiek voor fatbikes in te stellen. Onderzoeksbureau Sweco heeft namens de minister van Infrastructuur en Waterstaat onderzocht of dit haalbaar is.
Hun conclusie is duidelijk: een specifieke leeftijdsgrens voor fatbikes is niet juridisch afdwingbaar omdat het moeilijk is om fatbikes juridisch te onderscheiden van andere e-bikes. Hoewel fatbikes herkenbaar zijn aan hun bredere banden, is dit onderscheid volgens de onderzoekers niet voldoende om een aparte regelgeving te rechtvaardigen.
Bovendien zou een dikke banden-regel eenvoudig te omzeilen zijn door de banden iets dunner te maken. In reactie op de stijgende ongevallenstatistieken, schreven 45 burgemeesters eind vorig jaar een brief aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Zij riepen op tot een minimumleeftijd voor alle e-bikes. Hoewel zo’n breed verbod juridisch wel mogelijk is, stuit het op praktische bezwaren. Onderzoekers van Sweco wijzen erop dat dit een groep van circa 32.000 scholieren in landelijke gebieden zou benadelen, aangezien zij vaak afhankelijk zijn van e-bikes om naar school te komen.
Het dilemma blijft bestaan: terwijl de veiligheid van jongeren op fatbikes en e-bikes steeds meer onder druk staat, is het vinden van een juridisch haalbare en praktisch uitvoerbare oplossing complex. Er moeten alternatieve maatregelen en voorlichtingscampagnes overwogen worden om de veiligheid van deze jonge weggebruikers te waarborgen zonder hen onevenredig te benadelen.
Het is duidelijk dat de stijgende populariteit van fatbikes onder jongeren niet zonder risico’s is. De ongevallenstatistieken tonen aan dat er dringende maatregelen nodig zijn om de veiligheid te verbeteren. Echter, de juridische en praktische obstakels maken het moeilijk om een eenduidige oplossing te vinden.
Beleidsmakers en veiligheidsexperts zullen creatief moeten zijn in het bedenken van maatregelen die zowel effectief als uitvoerbaar zijn. Denk hierbij aan striktere handhaving van bestaande verkeersregels, verbeterde infrastructuur en gerichte voorlichting over de risico’s van fatbikegebruik.
Bekijk hier een uitleg-video:
Door samen te werken kunnen we hopelijk een balans vinden tussen het bevorderen van veiligheid en het bieden van mobiliteitsoplossingen voor jongeren.
Bron: [Omroep Brabant]