Fietsen is in Nederland meer dan een manier van vervoer; het is onderdeel van onze identiteit. Toch blijft het verrassend dat we massaal zonder helm op pad gaan.
Henriette stelt: “Iedereen zou verplicht een fietshelm moeten dragen.” Haar oproep raakt een kernpunt: veiligheid zou altijd prioriteit moeten hebben, ongeacht of je op een kinderfiets, stadsfiets of e-bike rijdt.
In landen zoals Zweden en Australië is het dragen van een fietshelm al normaal. Daar heeft dit geleid tot een flinke daling in het aantal ernstige hoofdletsels.
In Nederland, waar fietsen diep in de cultuur is verweven, lijken we juist achter te lopen. Van kinderen tot ouderen, iedereen waant zich onaantastbaar. Maar de cijfers vertellen een ander verhaal. Met de groeiende populariteit van e-bikes, die vaak hogere snelheden halen, zien we een stijging in ongelukken met ernstig letsel als gevolg.
Henriette wijst op een schrijnend voorbeeld uit haar buurt. Een zestienjarige jongen raakte zwaargewond na een val zonder helm. Het ongeluk had met minder ernstige gevolgen kunnen aflopen als hij bescherming had gedragen. Dit benadrukt hoe kwetsbaar we zijn, zelfs bij een ogenschijnlijk klein ongeluk. Het argument dat helmen “onhandig” zijn of “niet charmant” ogen, weegt simpelweg niet op tegen de risico’s.
Tegenstanders van een helmplicht noemen vaak dat het een beperking van vrijheid is. Maar wat betekent vrijheid als je niet veilig bent? Een helm kan misschien een klein ongemak zijn, maar het biedt juist de vrijheid om zonder angst op pad te gaan.
De weerstand tegen helmen komt vooral voort uit traditie; fietsen zonder helm is hier altijd normaal geweest. Maar moeten tradities zwaarder wegen dan veiligheid? Andere landen hebben bewezen dat een cultuurverandering mogelijk is zonder dat identiteit verloren gaat.
De voordelen van een helm spreken voor zich. Hoewel het niet elk ongeluk voorkomt, vermindert het de kans op ernstig hoofdletsel aanzienlijk. Dit is cruciaal, zeker met het groeiende aantal snelle fietsen zoals e-bikes en speed pedelecs. Een helmplicht kan veel leed voorkomen en bijdragen aan een veiliger fietsland.
Henriette stelt terecht dat Nederland, als fietsland bij uitstek, een voortrekkersrol moet spelen. Veiligheid boven alles. Als we onze fietscultuur willen beschermen, moeten we beginnen met het beschermen van fietsers zelf. Een helm dragen is een kleine stap, maar één die levens kan redden.