HEMA haalt gewaagde reclamespot offline “te pikant!”

HEMA is al decennialang een van de meest geliefde winkelketens van Nederland. De winkel, die bekendstaat om zijn betaalbare producten en iconische lekkernijen zoals rookworsten en tompouces, is voor velen een echt stukje Hollandse nostalgie. Toch weet HEMA zichzelf steeds opnieuw uit te vinden en probeert het met de tijd mee te gaan. Dit keer met een opvallende marketingstrategie op social media, die echter nét iets te ver ging.

HEMA: meer dan alleen een Nederlandse winkel

Hoewel HEMA voor velen een oer-Hollandse keten blijft, heeft de winkel zich ook buiten Nederland uitgebreid. Naast de vele filialen in Nederland zijn er vestigingen in België, Luxemburg, Oostenrijk, Duitsland, Frankrijk en zelfs de Verenigde Arabische Emiraten. Toch is het merk het meest geliefd in eigen land, waar het zich al jarenlang weet te onderscheiden met zijn typisch Nederlandse producten.

De tompouce en de rookworst zijn onlosmakelijk verbonden met HEMA. De klassieke roze tompouce is altijd verkrijgbaar, maar tijdens Koningsdag wordt hij bijvoorbeeld oranje. De afgelopen jaren zijn er ook nieuwe varianten gelanceerd, zoals de controversiële Crompouce. Niet iedereen was daar fan van, maar HEMA blijft experimenteren met manieren om het merk fris en relevant te houden.

Social media en een gewaagde aanpak

Om jongere doelgroepen beter te bereiken, heeft HEMA recent een nieuw social media-team ingeschakeld. Dit team zorgt ervoor dat de content aansluit bij de laatste trends en gebruikt een moderne, speelse benadering om de aandacht van het publiek te trekken.

De nieuwste campagne draaide uiteraard weer om de iconische tompouce, maar dit keer met een extra opvallende twist. HEMA plaatste een video op Instagram waarin een vrouw op bed een tompouce aan het eten was, met een suggestieve knipoog naar het opspuiten van slagroom. Dit zorgde voor heel wat reacties onder de kijkers.

Ophef over ‘pikante’ reclame

De video werd al snel een onderwerp van gesprek. Sommige volgers vonden de speelse reclame hilarisch, terwijl anderen het iets te gewaagd vonden voor een merk als HEMA. Onder de video reageerde een gebruiker met: “Had nooit gedacht dat roomkloppen op bed iets zou zijn dat ik gemeen heb met de HEMA!” Dit soort reacties zorgden ervoor dat de reclame al snel een eigen leven ging leiden.

Blijkbaar vond HEMA zelf ook dat de video nét iets te ver ging, want kort na de plaatsing werd het spotje alweer van social media verwijderd. Maar zoals altijd op het internet blijft niets écht verdwijnen. De reclame circuleert nog steeds op verschillende platformen, waar mensen er hun mening over delen.

Humor of een misser?

De meningen over de reclame zijn verdeeld. Sommigen vinden het een geslaagde, humoristische manier om HEMA een modernere uitstraling te geven. Anderen vinden het niet passen bij het imago van de winkel en beschouwen het als een misser.

Wat wel duidelijk is, is dat HEMA met deze stunt veel aandacht heeft gekregen. Of het nu positieve of negatieve reacties zijn, de campagne heeft gewerkt: iedereen praat erover. Dit laat zien dat HEMA bereid is om nieuwe richtingen in te slaan en niet bang is om af en toe de grenzen op te zoeken.

HEMA en viral marketing

Dit is niet de eerste keer dat HEMA viral gaat met een opvallende actie. In het verleden wist de winkelketen ook al de aandacht te trekken met ludieke reclames en bijzondere productlanceringen. Van de rookworst-parfum tot het verkopen van de Crompouce, HEMA blijft zichzelf vernieuwen en de markt verrassen.

Social media speelt hierin een steeds grotere rol. Waar vroeger vooral traditionele advertenties en folderaanbiedingen werden gebruikt, zet HEMA nu volop in op Instagram en TikTok om een jonger publiek te bereiken. Dit vraagt om een andere benadering, en blijkbaar is het bedrijf bereid om daarbij af en toe risico’s te nemen.

Wat betekent dit voor de toekomst?

De vraag is nu of HEMA door zal gaan met dit soort gewaagde marketingacties, of dat deze ‘pikante’ reclame juist een waarschuwing was om het voortaan iets rustiger aan te doen. Het merk heeft in ieder geval laten zien dat het niet bang is om buiten de gebaande paden te denken.

Hoewel de video snel werd verwijderd, heeft de ophef er alleen maar voor gezorgd dat meer mensen erover praten. Dit zou zomaar een bewuste strategie kunnen zijn: een beetje controverse zorgt immers voor extra publiciteit.

Of je het nu geniaal of ongepast vindt, één ding is zeker: HEMA weet hoe het de aandacht moet trekken. En dat blijft misschien wel het allerbelangrijkste in de wereld van marketing. 

BRON



Ook interessant:

Rachel Hazes kan het niet laten: felle reactie na relatiebreuk André en Monique

Hoewel Rachel Hazes deze week nog duidelijk liet weten zich niet te willen mengen in...

Lees meer

Geruchten rond Sieneke en Frans Bauer laaien opnieuw op: ‘Affaire in de kleedkamer?’

De showbizzwereld is opnieuw opgeschrikt door smeuïge uitspraken van Jan Baum, de ex-man van zangeres...

Lees meer

Lies Zhara laat iets te veel zien in Snapchat-video – ‘per ongeluk’, zegt ze

Influencer Lies Zhara heeft zichzelf deze week opnieuw flink in de kijker gespeeld. En dat...

Lees meer

Ernst Daniël Smid: Waarom horen we niets meer van hem?

Het is alweer een tijd geleden dat we Ernst Daniël Smid op televisie zagen of...

Lees meer

André Hazes en Monique Westenberg maken ingrijpend nieuws bekend

André Hazes en Monique Westenberg zijn opnieuw uit elkaar. Dat maakten ze woensdagavond samen bekend...

Lees meer

Verschrikkelijk nieuws voor zangeres S10

De schrik zit er goed in bij fans van zangeres S10, oftewel Stien den Hollander....

Lees meer