Auto’s zijn tegenwoordig uitgerust met allerlei technische hulpmiddelen. Dat betekent ook iets voor de bestuurders. Erik Pas, die al meer dan veertig jaar rijlessen geeft bij Rijschool Meteoor in Amsterdam, heeft de veranderingen door de jaren heen op de voet gevolgd. Hij vindt de rijhulpsystemen een belangrijke aanvulling op het examen, omdat ze in de meeste nieuwe auto’s te vinden zijn.
Wat als je een vraag fout beantwoordt?
Volgens Pas hoef je niet meteen te zakken als je een vraag over een rijhulpsysteem niet goed hebt. De examinator zal dit meewegen in zijn beslissing. Als je meerdere fouten maakt en ook niets weet over de rijhulpsystemen, kan dit echter wel nadelig voor je uitpakken.
De juiste handpositie op het stuur
Vroeger leerde men om de handen op tien voor twee op het stuur te houden, maar tegenwoordig wordt geleerd om ze op kwart voor drie te houden. Pas legt uit dat dit twee voordelen heeft: je zit stabieler en het is veiliger. Bij een ongeluk, als de airbag opent, voorkom je met deze handpositie dat je handen in je gezicht slaan.
Het start-stop systeem
Veel bestuurders weten nog niet veel over het start-stop systeem, dat de motor uitschakelt als je stilstaat met de versnellingspook in neutraal. Dit systeem, dat in veel nieuwe auto’s zit, maakt het rijden milieuvriendelijker. Als je voor een stoplicht stilstaat, gaat de motor uit, wat brandstof bespaart. Om weer te starten, trap je gewoon de koppeling in, en de motor start vanzelf weer. Dit systeem sluit aan bij de rijstijl ‘het nieuwe rijden’, geïntroduceerd in 2006, die gericht is op zuiniger en milieuvriendelijker rijden. Bij benzineauto’s wordt geadviseerd om boven de 2000 toeren naar een hogere versnelling te schakelen, een techniek die nieuw is voor wie voor de invoering van ‘het nieuwe rijden’ zijn rijbewijs haalde.
Richting aangeven op rotondes
Een laatste punt, dat volgens Pas niet nieuw maar vaak onbekend is, betreft het aangeven van de richting op rotondes. Je moet niet alleen aangeven als je de rotonde verlaat, maar ook al voordat je de rotonde oprijdt als je van plan bent links- of rechtsaf te slaan. Dit is iets wat Pas al veertig jaar aan zijn leerlingen vertelt, maar het is nog steeds niet algemeen bekend. Door van tevoren aan te geven welke kant je op gaat, kunnen andere weggebruikers betere en snellere beslissingen nemen.
En kende jij deze regels? Laat het ons weten door te reageren onder het bericht op Facebook. Vergeet ook niet om het artikel te delen!
Bron: Telegraaf