Wie deze week actieproducten kocht bij Kruidvat, had de hoop op een gratis pretparkticket. Maar voor velen bleek dit slechts een illusie. De vouchers, die bij aanschaf van actieproducten werden uitgedeeld, gaven geen garantie op een ticket. Veel mensen voelen zich nu misleid.
De actie beloofde een entreeticket voor één van zeven pretparken bij aankoop van één of twee actieproducten. De actieperiode loopt van 26 augustus 2024 tot 8 september 2024. De pretparken die meededen waren Madurodam, Wildlands, Avonturenboerderij Molenwaard, Archeon, Bobbejaanland, Walibi Belgium en Julianatoren.
Maar nog voor de actie goed en wel van start was, bleek het aanbod al drastisch beperkt. Vijf van de zeven pretparken waren al op de eerste dag uitverkocht. Alleen Archeon en Madurodam hadden nog beschikbare tickets, tot grote teleurstelling van velen.
Kruidvat had in de voorwaarden vermeld dat er sprake was van een ‘op = op’-actie. Toch vinden veel mensen deze voorwaarde misleidend. Samantha, bijvoorbeeld, besteedde 50 euro aan actieproducten, in de hoop haar gezin van vijf naar Julianatoren te kunnen meenemen.
Samantha vertelt dat ze veel producten kocht die ze op zich wel kan gebruiken, maar die ze niet echt nodig had op dat moment. Ze wilde vooral gebruikmaken van de actie, omdat een bezoek aan een pretpark met drie kinderen al snel flink in de kosten loopt.
Op haar kassabon stond een actiecode, maar toen ze thuis kwam en probeerde de code in te wisselen, bleken de tickets voor Julianatoren al op. Voor Samantha een grote teleurstelling. “Ik dacht dat de code me een ticket zou garanderen, maar dat bleek niet zo te zijn.”
Samantha is niet de enige die zich misleid voelt. Op Facebook stroomden de teleurgestelde reacties binnen. Mensen klaagden over de manier waarop de actie was opgezet. Veel vonden het vreemd dat de kaarten al op de eerste dag uitverkocht waren.
Onder de Facebookberichten van Kruidvat zijn reacties te lezen zoals: “Beetje gek dat er veel meer vouchers uitgegeven zijn dan dat er tickets zijn van alle pretparken bij elkaar.” Anderen spraken van “valse voorlichting” en vroegen zich af hoe dit kon gebeuren.
Kruidvat reageerde op de teleurstelling door aan te geven dat de actie “super populair” was, en dat de tickets daardoor snel uitverkocht waren. Een woordvoerder gaf aan dat ze zelf ook verrast waren door het succes van de actie.
Om de schade enigszins te beperken, biedt Kruidvat klanten de mogelijkheid om de aangekochte producten te retourneren. Volgens de woordvoerder kunnen klanten de producten terugbrengen naar de winkel, mits het geen producten betreft die uitgesloten zijn van retour.
Tot overmaat van ramp verschijnen er inmiddels veel tickets van de actie op Marktplaats. Dit zorgt voor extra frustratie bij de gedupeerden. Vouchers worden nu te koop aangeboden voor forse bedragen, waardoor het voor velen lijkt alsof ze nog verder van een pretparkticket verwijderd zijn.
De situatie rond deze actie heeft voor veel onvrede gezorgd. Klanten hadden verwacht dat hun aankoop een ticket zou garanderen, maar nu blijken de kaarten al weg te zijn of worden ze voor veel geld doorverkocht. Dit roept vragen op over de transparantie en eerlijkheid van de actie.
Hoewel Kruidvat heeft gereageerd op de kritiek en terugbetalingen aanbiedt, blijft de teleurstelling bij veel klanten groot. De snelle uitverkoop en de aanwezigheid van tickets op Marktplaats laten een bittere nasmaak achter. Veel mensen blijven zich afvragen hoe deze actie zo heeft kunnen verlopen.
De situatie rondom de Kruidvat-actie is een klassiek voorbeeld van hoe een populaire promotiecampagne uit de hand kan lopen. De combinatie van beperkte beschikbaarheid en een grote vraag zorgt voor frustratie en teleurstelling bij de consument. Gelukkig heeft Kruidvat wel goed nieuws, vanaf vandaag (donderdag 29 augustus) worden er iedere dag extra kaarten beschikbaar gesteld voor ieder park, behalve Walibi België).