Als je toch met een te snelle e-bike de weg op gaat zonder RDW-keuring, kun je in de problemen komen. De politie mag je fiets dan meenemen en je krijgt een boete van 290 euro.
Doen veel mensen dit?
Hoe vaak mensen hun e-bike sneller maken, is niet precies bekend. Maar volgens SWOV is het een bekend feit dat het vrij simpel kan. Je kunt zelfs speciale setjes kopen om je fiets sneller te maken, of dit laten doen bij sommige fietsenmakers. VVN zou het liefst zien dat dit sneller maken en de verkoop van de setjes wordt verboden. Maar ze zijn in ieder geval blij met de nieuwe controles door middel van de rollerbanken.
Wat zijn de risico’s?
Een snellere e-bike brengt gevaarlijke situaties met zich mee. Stel je voor, je fietst normaal met 16 kilometer per uur, en iemand haalt je in met meer dan 35 kilometer per uur. Dat kan voor gevaarlijke situaties zorgen. En als er dan iets gebeurt, kunnen de gevolgen groot zijn. SWOV adviseert vooral oudere fietsers om de snelheidslimiet juist lager in te stellen, bijvoorbeeld naar 18 kilometer per uur, omdat zij kwetsbaarder zijn.
En de verzekering dan?
Het opvoeren van je e-bike heeft ook gevolgen voor de fiets zelf en je verzekering. Een e-bike is namelijk niet bedoeld om harder te gaan dan 25 kilometer per uur. Dit kan zorgen voor extra slijtage omdat de fiets op een andere manier gebruikt wordt. Volgens de ANWB kan de garantie van je fiets vervallen als je onderdelen gebruikt die niet origineel zijn. Ook kan het gevolgen hebben voor je fiets- en aansprakelijkheidsverzekering. Bovendien zijn de remmen van een e-bike niet gemaakt om een hogere snelheid snel af te remmen, wat meer slijtage en een grotere kans op ongelukken betekent.
Zou jij jouw elektrische fiets opvoeren? Laat het ons weten door te reageren onder het bericht op Facebook. Vergeet ook niet om het artikel te delen om meer bewustzijn te creëren.
Bron: Radar