Een op zeven geeft geen fooi na bezoek horeca: ‘Zij krijgen toch al hun loon?’

Steeds vaker verschijnt er bij het betalen in de horeca een optie op het pinapparaat om fooi te geven. Hierbij kan men vaak kiezen hoeveel procent extra men wil achterlaten voor de bediening. Toch is contant fooi geven nog steeds gangbaar, en als de optie voor fooi op het apparaat ontbreekt, wordt het alsnog als ‘normaal’ gezien om iets extra’s te geven. Maar hoe gangbaar is het eigenlijk om fooi te geven, en welk bedrag is gebruikelijk?

Geef jij fooi na een bezoek aan een café of restaurant?

Radar heeft deze vraag online aan zijn volgers gesteld en wilde weten of zij fooi geven, of dit contant of via pin gebeurt, en hoeveel ze achterlaten. In totaal kwamen er maar liefst 5706 reacties binnen, wat aangeeft dat dit onderwerp veel mensen bezighoudt.

Uit de reacties blijkt dat het niet vanzelfsprekend is om fooi te geven. Zo’n veertig procent van de mensen geeft altijd iets extra’s in de horeca, vaak als blijk van waardering voor het harde werk van de bediening. Eén deelnemer gaf aan: “In de horeca wordt keihard gewerkt, maar vaak tegen een laag loon.” Voor veel mensen is dit een belangrijke reden om fooi te geven.

Klantvriendelijkheid speelt een grote rol bij het geven van fooi

Voor een aanzienlijk deel van de mensen hangt de keuze om fooi te geven samen met de klantvriendelijkheid en service van de bediening. Veel respondenten baseren hun fooi op hun ervaring in het restaurant. Een van hen gaf aan: “Als de service goed is en de bediening vriendelijk, geef ik altijd iets extra’s.” Een ander voegde toe: “Mijn fooi is afhankelijk van hoe goed ik ben geholpen en hoe vriendelijk het personeel is.”

Het lijkt er dus op dat de kwaliteit van de service en vriendelijkheid van de bediening doorslaggevende factoren zijn voor veel mensen om fooi te geven. Voelen ze zich goed behandeld, dan laten ze sneller iets extra’s achter. Is de bediening minder vriendelijk, dan is de kans groot dat er geen fooi wordt gegeven.

Waarom vooral fooi in de horeca?

Toch is er ook een groep die het nut van fooi geven niet inziet. Veertien procent van de mensen geeft nooit fooi, zelfs niet na een prettige ervaring. Zij zien het geven van fooi als overbodig. Een deelnemer schreef: “Ik vind fooi geven niet nodig. Bij andere diensten doe ik het ook niet.” Dit geeft aan dat niet iedereen het vanzelfsprekend vindt om fooi te geven, ook niet in de horeca.

Sommigen vragen zich af waarom fooi vooral in de horeca gegeven wordt en niet bij andere diensten. Een respondent reageerde: “De bediening krijgt toch een salaris? Waarom zou ik extra betalen?” Een ander voegde toe: “Ik snap niet waarom er in de horeca wel fooi gegeven wordt en bij andere sectoren niet.” Deze mensen vinden het oneerlijk dat juist de horeca een uitzondering vormt, terwijl ook andere sectoren waardering verdienen.

Hoeveel fooi geven mensen doorgaans?

Uit de enquête bleek dat de meeste mensen die wel fooi geven, het bedrag naar een rond getal afronden. Dit is voor 44 procent van de respondenten de meest gangbare manier. Op deze manier geven ze iets extra’s zonder een exact percentage te berekenen. Het afronden naar een rond bedrag maakt het makkelijk om fooi te geven.

Verder geeft 34 procent van de respondenten standaard tussen de vijf en tien procent fooi. Dit percentage wordt door velen gezien als een goede balans tussen waardering en betaalbaarheid. Nog eens acht procent kiest ervoor om tussen de tien en vijftien procent fooi te geven. Slechts een kleine groep, namelijk één procent, geeft twintig procent van het totaalbedrag als fooi, wat als vrij gul beschouwd kan worden.

Meer dan twintig procent komt zelden voor

Bijna niemand geeft meer dan twintig procent fooi. Voor veel mensen voelt het niet goed om zo’n hoog bedrag achter te laten. Zoals een deelnemer het formuleerde: “Fooi geven is een teken van respect, maar er is wel een grens aan wat je moet geven.” Deze groep vindt fooi een manier om waardering te tonen, maar binnen redelijke grenzen.

Samenvattend laat de enquête zien dat het geven van fooi onderwerp is van discussie, waarbij mensen uiteenlopende meningen hebben. Voor een groot deel van de mensen hangt het geven van fooi sterk af van de service en klantvriendelijkheid. Anderen vinden het niet nodig, vooral omdat het gebruik beperkt is tot bepaalde sectoren. Uiteindelijk varieert de hoeveelheid fooi sterk per persoon en situatie.

BRON



Ook interessant:

Net binnen: Erg slecht nieuws over Andre van Duijn

Het geplande tv-project over het zestigjarig artiestenjubileum van André van Duin gaat helaas niet door....

Lees meer

Heb jij het ook altijd koud? Dan moet je deze oversized hoodie hebben!

Als de temperatuur in Nederland daalt, zoeken we allemaal naar manieren om warm en comfortabel...

Lees meer

6 belangrijke dingen die iedereen na de s3ks zou moet doen (en vergeet!)

<div class="flex-1 overflow-hidden"> <div class="h-full"> <div class="react-scroll-to-bottom--css-xbxkm-79elbk h-full"> <div class="react-scroll-to-bottom--css-xbxkm-1n7m0yu"> <div class="flex flex-col text-sm md:pb-9"><article...

Lees meer

Moeder deelt gedurfde foto over borstvoeding in het openbaar

<div class="composer-parent flex h-full flex-col focus-visible:outline-0" tabindex="0" role="presentation"> <div class="flex-1 overflow-hidden"> <div class="h-full"> <div class="react-scroll-to-bottom--css-xbxkm-79elbk...

Lees meer
shallow focus photo of white and yellow cockatiel

Dit is wat je moet weten over de papegaaienziekte

De papegaaienziekte, officieel bekend als <strong>psittacose</strong>, is een infectieziekte die wordt veroorzaakt door de bacterie...

Lees meer

Jolanda (46): “Vrouwen boven de 50 zouden eigenlijk geen spijkerbroeken meer moeten dragen”

Als modebewuste vrouw denkt Jolanda uit Tilburg vaak na over kleding en stijl. Ze heeft...

Lees meer

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.