Dit is waarom zoveel mensen niet tot nauwelijks fooi geven in restaurants

Bij het afrekenen in een restaurant of café wordt steeds vaker de mogelijkheid geboden om via het pinautomaat een fooi te geven. Vaak kun je een percentage kiezen als blijk van waardering voor de service. Toch blijft contant fooi geven ook populair. Maar hoe vaak geven mensen eigenlijk fooi? En wat wordt als een normaal bedrag beschouwd?

Waarom geven mensen fooi?

Uit een recente enquête onder 5706 mensen blijkt dat fooi geven niet voor iedereen vanzelfsprekend is. Veertig procent van de ondervraagden geeft standaard een extra bedrag bovenop de rekening. Veel mensen doen dit omdat ze respect hebben voor het harde werk in de horeca. Een veelgehoorde opmerking is dat werken in deze sector zwaar is en de lonen relatief laag zijn. Voor deze groep is een fooi een manier om hun waardering en dankbaarheid te tonen.

Toch geeft niet iedereen een extraatje. Veertien procent van de deelnemers geeft nooit fooi, zelfs niet bij uitstekende service. Zij vinden het overbodig, omdat horecapersoneel al een salaris ontvangt. Dit roept de vraag op waarom fooi vooral in de horeca wordt verwacht, terwijl andere dienstverlenende beroepen, zoals kappers of monteurs, dit zelden krijgen. “Waarom geef ik in een restaurant wel fooi, maar niet bij de kapper?” vroeg een deelnemer zich af.

Voor veel mensen hangt het fooi geven af van de ervaring in een restaurant. Een groot deel van de ondervraagden geeft alleen fooi als ze bijzonder goed geholpen zijn. “Als de bediening vriendelijk en attent is, geef ik graag iets extra,” verklaarde een deelnemer. Klantvriendelijkheid en servicegerichtheid spelen hierbij een grote rol. Wanneer deze ontbreken, laten veel mensen de fooi achterwege.

Wat is een gebruikelijk fooibedrag?

De bedragen die mensen als fooi geven, lopen sterk uiteen. Ongeveer 44 procent van de ondervraagden kiest ervoor om de rekening af te ronden naar een mooi rond bedrag. Dit wordt gezien als een eenvoudige manier om iets extra te geven zonder veel nadenken.

Daarnaast geeft 34 procent standaard vijf tot tien procent van de rekening als fooi. Dit percentage wordt door velen beschouwd als een goede balans tussen waardering en budget. Acht procent van de respondenten is royaler en geeft tien tot vijftien procent extra, terwijl slechts één procent een fooi van meer dan twintig procent geeft. Hogere bedragen worden door de meeste mensen als buitensporig ervaren. “Fooi is een blijk van waardering, maar het moet wel redelijk blijven,” aldus een deelnemer.

Fooi blijft een persoonlijke keuze

Fooi geven blijft een individuele beslissing, afhankelijk van persoonlijke ervaringen, budget en normen. Voor sommigen is het een vanzelfsprekende manier om hun dankbaarheid te tonen, terwijl anderen vinden dat het niet noodzakelijk is. Toch kan een klein gebaar veel betekenen voor iemand die hard werkt in de horeca.

Of je nu wel of geen fooi geeft, het blijft een onderwerp van discussie. De verwachting dat horecapersoneel een extraatje ontvangt, terwijl andere beroepen dit nauwelijks krijgen, roept vragen op over eerlijkheid en maatschappelijke normen. Eén ding is zeker: een vriendelijke en attente service vergroot de kans op een fooi aanzienlijk.

BRON



Ook interessant:

Je ramen wassen doe je tegenwoordig met deze slimme Robot ruitenreiniger

We hadden eerlijk gezegd geen hoge verwachtingen toen we deze robot-glazenwasser voor het eerst in...

Lees meer

Decathlon slaat groot alarm: ‘Breng dit product zo snel mogelijk terug!’

Het is voor veel Nederlanders een herkenbaar beeld: een zonnige dag, fietsen op de auto...

Lees meer

Hondentrainer waarschuwt: deze 3 rassen kun je beter niet kiezen!

Steeds meer huishoudens in Nederland kiezen voor een hond als volwaardig lid van het gezin....

Lees meer

Kramp in je kuiten en tenen tijdens het slapen? Dit kun je doen!

Wakker schrikken midden in de nacht met een vlijmscherpe pijn in je kuit of tenen:...

Lees meer

DekaMarkt waarschuwt: ‘Breng dit product gelijk terug naar de winkel!’

Supermarktketen DekaMarkt heeft een terugroepactie gestart voor een veelgekocht product uit het versschap: de Pesto...

Lees meer

Marijn Kuipers zorgt voor opschudding met opvallende ijsbadvideo

Op sociale media ontkom je bijna niet meer aan haar: Marijn Kuipers blijft volop in...

Lees meer