Niet alleen Lak, maar ook wielen en rubber lopen gevaar
Het zout is niet alleen een bedreiging voor de lak en het metaal van je auto, maar ook voor de rubberen onderdelen zoals banden, rubberen strips en zelfs motoronderdelen. Het droogt het rubber uit, waardoor het brozer wordt. Lichtmetalen wielen zijn eveneens kwetsbaar, vooral op plekken met kleine beschadigingen. Hier kan het zout zich nestelen, waardoor schade aan de velgen en merklogo’s toeneemt.
Beschadigingen versnellen roest: zelfs sensoren lopen risico
De lak van je auto is het meest vatbaar voor schade op plekken waar al krasjes of steenslag aanwezig zijn. Hier kan roestvorming aanzienlijk versnellen, met name bij oudere voertuigen. Maar ook de elektronica is niet veilig. Sensoren kunnen ontregeld raken door zoutinwerking, een reden waarom landingsbanen vrij moeten blijven van strooizout.
Juiste wasstraat kiezen
Bij het kiezen van een autowasstraat is het cruciaal om te gaan voor een moderne variant. Deze hebben vaak nieuwere borstels die je auto minder beschadigen. Belangrijk is een programma met voorwas om het zout los te weken. Overweeg ook een nabehandeling met hotwax, wat bescherming biedt op moeilijk bereikbare plekken.
Bodemreiniging
Een bodemreinigingsprogramma kan helpen om het zout grondig te verwijderen, maar er is een waarschuwing voor oudere auto’s. Harde waterstralen kunnen de elektronica beschadigen en roest veroorzaken. Moderne wasstraten gebruiken echter lage druk, wat volgens experts veiliger is voor alle auto’s.
DIY in de wasbox
Als je liever zelf aan de slag gaat in een wasbox, wees dan voorzichtig met de hogedrukspuit, vooral bij de onderkant van je auto. Gebruik een borstel of spons voor een effectievere reiniging. Zout hecht zich sterk aan de carrosserie, wat vooral zichtbaar wordt na het afspoelen als een grijswitte laag op donkergekleurde auto’s.