In supermarkten zie je steeds vaker lege schappen. Dit komt niet alleen door productie- of leveringsproblemen. Ook de prijsonderhandelingen tussen supermarkten en leveranciers spelen een belangrijke rol. Maar waarom lopen deze onderhandelingen de laatste tijd zo vaak stuk?
Harde prijsonderhandelingen
Verschillende supermarktketens hebben het afgelopen jaar te maken gehad met lege schappen. Vooral Jumbo valt op. Begin dit jaar verkocht Jumbo geen Haribo-snoep, Coca Cola, Oreo-koekjes, Milka-chocolade en groente van Bonduelle. Eerder deze maand waren producten zoals De Ruijter broodbeleg en Heinz-ketchup ook niet beschikbaar bij Jumbo.
Dit alles heeft te maken met de prijsonderhandelingen die Jumbo voert met leveranciers. Supermarkten onderhandelen jaarlijks met leveranciers, fabrikanten en producenten over de prijzen van hun producten, eventuele aanbiedingen en bijdragen aan magazines.
“Deze onderhandelingen gaan tegenwoordig heel hard,” vertelt retaildeskundige Paul Moers.
Prijzen liggen lager in Duitsland
Er zijn verschillende redenen voor deze harde prijsonderhandelingen. Ten eerste weten supermarktketens dat sommige Nederlandse producten in Duitsland goedkoper worden aangeboden.
“Fabrikanten verdedigen dit door te zeggen dat Duitsland een andere markt is dan Nederland,” legt Moers uit. “Maar supermarkten accepteren dit niet en willen de prijzen omlaag.”
Irritatie door hoge winsten van fabrikanten
Ook de grote winsten die sommige leveranciers maken, dragen bij aan de harde onderhandelingen. “Jumbo maakt, in vergelijking met bijvoorbeeld Unilever, niet zoveel winst,” zegt Moers. “Dit zorgt voor irritatie bij de supermarktketen, want zij willen ook een goede winst maken.”
Machtsverschuiving in de onderhandelingen
De belangrijkste reden voor de harde prijsonderhandelingen is de machtsverschuiving. “Vroeger hadden leveranciers de meeste macht tijdens deze onderhandelingen,” zegt Moers. “Nu zijn dat de supermarkten.”
Fabrikanten hebben supermarkten nodig om hun producten te verkopen. Dit geeft supermarkten een sterke onderhandelingspositie. Albert Heijn heeft bijvoorbeeld 37,1 procent van de markt in handen, Jumbo 21,1 procent.
Als een leverancier niet uit de prijsonderhandelingen komt, haalt Jumbo de producten uit de schappen. “Hierdoor mis je ineens 21 procent van de markt en dat kan een leverancier niet lang volhouden,” aldus Moers. Supermarkten gebruiken dit als drukmiddel om de prijzen te verlagen.
De lege schappen in supermarkten worden niet alleen veroorzaakt door productie- en leveringsproblemen. Harde prijsonderhandelingen tussen supermarkten en leveranciers spelen een grote rol. Supermarkten willen lagere prijzen, vooral omdat sommige producten in andere landen goedkoper zijn. De grote winsten van leveranciers zorgen ook voor spanning. De machtsverschuiving heeft de positie van supermarkten versterkt. Leveranciers hebben supermarkten nodig, waardoor supermarkten druk kunnen uitoefenen om lagere prijzen te krijgen.
Bron: Radar