Dit is dus de reden dat je steeds vaker lege schappen ziet in de supermarkt

In supermarkten zie je steeds vaker lege schappen. Dit komt niet alleen door productie- of leveringsproblemen. Ook de prijsonderhandelingen tussen supermarkten en leveranciers spelen een belangrijke rol. Maar waarom lopen deze onderhandelingen de laatste tijd zo vaak stuk?

Harde prijsonderhandelingen

Verschillende supermarktketens hebben het afgelopen jaar te maken gehad met lege schappen. Vooral Jumbo valt op. Begin dit jaar verkocht Jumbo geen Haribo-snoep, Coca Cola, Oreo-koekjes, Milka-chocolade en groente van Bonduelle. Eerder deze maand waren producten zoals De Ruijter broodbeleg en Heinz-ketchup ook niet beschikbaar bij Jumbo.

Dit alles heeft te maken met de prijsonderhandelingen die Jumbo voert met leveranciers. Supermarkten onderhandelen jaarlijks met leveranciers, fabrikanten en producenten over de prijzen van hun producten, eventuele aanbiedingen en bijdragen aan magazines.

“Deze onderhandelingen gaan tegenwoordig heel hard,” vertelt retaildeskundige Paul Moers.

Prijzen liggen lager in Duitsland

Er zijn verschillende redenen voor deze harde prijsonderhandelingen. Ten eerste weten supermarktketens dat sommige Nederlandse producten in Duitsland goedkoper worden aangeboden.

“Fabrikanten verdedigen dit door te zeggen dat Duitsland een andere markt is dan Nederland,” legt Moers uit. “Maar supermarkten accepteren dit niet en willen de prijzen omlaag.”

Irritatie door hoge winsten van fabrikanten

Ook de grote winsten die sommige leveranciers maken, dragen bij aan de harde onderhandelingen. “Jumbo maakt, in vergelijking met bijvoorbeeld Unilever, niet zoveel winst,” zegt Moers. “Dit zorgt voor irritatie bij de supermarktketen, want zij willen ook een goede winst maken.”

Machtsverschuiving in de onderhandelingen

De belangrijkste reden voor de harde prijsonderhandelingen is de machtsverschuiving. “Vroeger hadden leveranciers de meeste macht tijdens deze onderhandelingen,” zegt Moers. “Nu zijn dat de supermarkten.”

Fabrikanten hebben supermarkten nodig om hun producten te verkopen. Dit geeft supermarkten een sterke onderhandelingspositie. Albert Heijn heeft bijvoorbeeld 37,1 procent van de markt in handen, Jumbo 21,1 procent.

Als een leverancier niet uit de prijsonderhandelingen komt, haalt Jumbo de producten uit de schappen. “Hierdoor mis je ineens 21 procent van de markt en dat kan een leverancier niet lang volhouden,” aldus Moers. Supermarkten gebruiken dit als drukmiddel om de prijzen te verlagen.

De lege schappen in supermarkten worden niet alleen veroorzaakt door productie- en leveringsproblemen. Harde prijsonderhandelingen tussen supermarkten en leveranciers spelen een grote rol. Supermarkten willen lagere prijzen, vooral omdat sommige producten in andere landen goedkoper zijn. De grote winsten van leveranciers zorgen ook voor spanning. De machtsverschuiving heeft de positie van supermarkten versterkt. Leveranciers hebben supermarkten nodig, waardoor supermarkten druk kunnen uitoefenen om lagere prijzen te krijgen.

Bron: Radar



Ook interessant:

Supertip: Dit is waarom je vandaag nog een schaaltje zout voor je raam moet zetten

<div class="flex max-w-full flex-col flex-grow"> <div class="min-h-8 text-message flex w-full flex-col items-end gap-2 whitespace-normal break-words...

Lees meer

Baba Vanga heeft een angstaanjagende reeks gebeurtenissen voorspeld die zullen leiden tot het ‘einde van de wereld’.

De blinde mysticus Baba Vanga heeft een reeks angstaanjagende voorspellingen gedaan over gebeurtenissen die zouden...

Lees meer

Deze 5 huishoudelijke apparaten slurpen de meeste energie (nr 4 verwacht je niet)

<strong>Zoals het er nu uitziet gaan we een flink dure periode in. De energieprijzen schieten...

Lees meer

Kinderarts waarschuwt: Dit mag je nooit in de broodtrommel van je (klein)kind doen

Bij het zorgvuldig inpakken van de lunchtrommels van je kinderen is het cruciaal om bepaalde...

Lees meer

LET OP: Deze rare ‘klomp’ in je kerstboom is geen dennenappel. De waarheid geeft je kippenvel!

<strong>Heb jij je kerstboom al opstaan? Dan zal het je wel opgevallen zijn dat er...

Lees meer

Opgelet: 3 dingen die je nooit moet klaarmaken in de airfryer (niet doen!)

<strong>De airfryer is een veelzijdig stukje keukenapparatuur. Het is de koning van de keuken en...

Lees meer

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.