De impact van vlees aanbiedingen
Het veel verkopen van vlees door lage prijzen heeft grote gevolgen voor de dieren, die vaak in slechte omstandigheden leven. Wakker Dier hoopt dat andere supermarkten het voorbeeld van Jumbo gaan volgen. Het is voor Jumbo een uitdaging om als eerste met deze vleesaanbiedingen te stoppen, maar ze zien ook voordelen. Zo kunnen ze de prijzen van andere producten laag houden, omdat ze niet verliezen op de aanbiedingen.
Meer plantaardige keuzes
Op dit moment bestaat 40% van de eiwitten die mensen in Nederland eten uit plantaardige bronnen. Volgens verschillende organisaties, waaronder de overheid, zou dit percentage omhoog moeten omdat het beter is voor dieren, de planeet en onszelf. Wakker Dier wil dat bedrijven streven naar minimaal 50% plantaardige eiwitten in 2025 en 60% in 2030. Jumbo heeft aangegeven deze doelen te willen volgen.
Een nieuwe richting
Jumbo beseft dat er vaart moet worden gezet achter deze verandering en heeft daarom besloten als eerste in de branche deze stap te zetten. Ze streven naar een gelijke verdeling tussen plantaardige en dierlijke eiwitten in 2025. Volgens Jumbo kan dit tussentijdse doel alleen bereikt worden door te stoppen met de promoties van vlees. Ze zijn ook van plan om het assortiment van vleesvervangers uit te breiden. Wakker Dier is blij met deze ontwikkeling en benadrukt het belang van plantaardige, gezonde voeding.
Bron: Margriet