Deze nieuwe auto’s piepen zodra je 1 km/u te hard rijdt

Vanaf 7 juli 2024 wordt het verplicht voor nieuwe auto’s om te zijn uitgerust met een veiligheidssysteem dat waarschuwt wanneer je te hard rijdt. Dit systeem, Intelligent Speed Assistance (ISA), is al verplicht voor alle auto’s die sinds 6 juli 2022 op de markt zijn gebracht. Dit jaar gaat de regeling in voor alle nieuwe auto’s, dus ook voor bestaande modellen.

Wat is ISA en hoe werkt het?

Het veiligheidssysteem dat verplicht wordt in nieuwe auto’s heet Intelligent Speed Assistance (ISA). Dit rijhulpsysteem maakt gebruik van wegenkaarten en een camera in de voorruit om te bepalen hoe snel je mag rijden. Als je een paar seconden te hard rijdt, krijg je een visuele en auditieve waarschuwing. Eerst knippert er een lichtje op je dashboard, gevolgd door een steeds luider wordende ‘piep’ of ‘ping’.

Naast het lichtje en de piep zijn er andere methodes die automobilisten bewust maken van hun snelheid, afhankelijk van welk systeem de autoproducent kiest. Zo kan er ook worden gekozen voor een trilling in het gaspedaal wanneer je te hard rijdt. Een andere optie is een haptische begrenzing in het gaspedaal, waarbij het pedaal terugduwt wanneer de auto de snelheidslimiet overschrijdt. Je kunt dan alsnog kiezen om het pedaal harder in te trappen.

Net zoals bij lane assist, staat ISA automatisch ingeschakeld als je de auto start. Je kunt het veiligheidssysteem uitschakelen, maar dit moet je bij elke rit opnieuw doen.

Is dit de juiste oplossing?

“Auto’s kunnen veel sneller rijden dan op de meeste plaatsen is toegestaan,” legt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen uit aan het AD. “Onze wegen nodigen uit tot sneller rijden en dus is de verleiding om je niet aan de limieten te houden enorm groot. Helaas leidt dit tot verkeersslachtoffers: in 2022 kwamen op Europese wegen meer dan 20.000 mensen om het leven. Daar moet je iets aan doen.”

Tertoolen spreekt echter zijn twijfels uit over hoe de regeling zal worden ontvangen. “Of automobilisten ooit het nut zullen inzien van een ping of een piep wanneer je 123 km/u rijdt op een autosnelweg, is maar de vraag. Ik denk dat een grote meerderheid dit onzinnig en zelfs enigszins vijandig vindt – ‘mijn auto, mijn vrijheid’, weet je wel? Als je even niet oplet, kun je al snel een beetje te hard rijden. En als je daar dan op een vrij indringende manier, met een geluidssignaal, op gewezen wordt, dan is dat vreselijk vervelend, ja.”

person driving black car

Volgens Tertoolen is er duidelijk behoefte aan een oplossing, maar of ISA de juiste aanpak is, blijft een punt van discussie. Automobilisten kunnen het gevoel hebben dat hun vrijheid wordt beperkt door constante waarschuwingen en signalen. Het blijft afwachten hoe deze maatregel in de praktijk zal werken en hoe bestuurders erop zullen reageren.

Naast de bezorgdheid over de acceptatie door automobilisten, zijn er ook vragen over de effectiviteit van ISA in het daadwerkelijk verminderen van verkeersongevallen. Het systeem kan helpen om bestuurders bewuster te maken van hun snelheid, maar het is ook mogelijk dat sommigen manieren zullen vinden om de technologie te omzeilen of uit te schakelen.

ISA biedt echter wel een potentiële oplossing voor een hardnekkig probleem. De technologie kan bijdragen aan veiligere wegen door bestuurders te helpen de snelheidslimieten beter na te leven. Dit kan op zijn beurt het aantal verkeersslachtoffers verminderen en de algehele verkeersveiligheid verbeteren.

Verkeersveiligheid blijft een belangrijk aandachtspunt en technologische innovaties zoals ISA kunnen een rol spelen in het aanpakken van dit probleem. Het is echter cruciaal dat dergelijke maatregelen zorgvuldig worden geïmplementeerd en dat er rekening wordt gehouden met de feedback van automobilisten.

De invoering van ISA roept ook bredere vragen op over de rol van technologie in ons dagelijks leven en de mate waarin we bereid zijn om ons gedrag aan te passen aan nieuwe veiligheidsmaatregelen. Terwijl sommige mensen de voordelen van ISA zullen omarmen, zullen anderen zich mogelijk verzetten tegen wat zij zien als een inbreuk op hun autonomie.

Uiteindelijk zal het succes van ISA afhangen van de effectiviteit van de technologie en de bereidheid van bestuurders om deze te accepteren en te gebruiken. Het blijft een balans tussen veiligheid en vrijheid, en hoe we deze balans vinden, zal bepalen hoe succesvol dergelijke maatregelen zullen zijn.

Met de verplichting van ISA vanaf juli 2024 zet Europa een stap richting veiligere wegen. Of deze stap de gewenste resultaten zal opleveren, zal de tijd moeten leren. Wat duidelijk is, is dat elke maatregel die kan bijdragen aan het verminderen van verkeersslachtoffers de moeite waard is om te overwegen.

Het is een herinnering dat technologie een belangrijke rol kan spelen in het verbeteren van onze veiligheid, maar ook dat we als individuen verantwoordelijk blijven voor hoe we deze technologie gebruiken in ons dagelijks leven.



Ook interessant:

Ze was vroeger de mooiste vrouw van hollywood. Vandaag op 85-jarige leeftijd is ze onherkenbaar geworden

Ali MacGraw, eens een stralende ster in Hollywood, is tegenwoordig een symbool van innerlijke schoonheid...

Lees meer

NET BINNEN: Shima Kaes klapt uit de school met onthutsende details over Johnny de Mol

Shima Kaes, de ex-verloofde van Johnny de Mol, heeft opnieuw de aandacht getrokken met haar...

Lees meer

Quinty Trustfull vertelt hoe het nu gaat met Loretta Schrijver’s gezondheid

In juli schokte presentatrice Loretta Schrijver velen toen ze onthulde dat ze uitgezaaide kanker heeft....

Lees meer

Alexia’s armbandje veroorzaakt ophef: Volgers spotten bizarre tekst

De prinsessen van Nederland worden zowel bewonderd als bekritiseerd door de bevolking. Vooral Amalia ligt...

Lees meer

Melissa kan geen werk vinden: “Het is niet eerlijk, ik snap het niet!”

Het lijkt wel of tegenwoordig iedereen een tattoo heeft. Vroeger was een tattoo iets voor...

Lees meer

Daniël: “Mijn vriendin wil steeds dat hij zich verkleedt als Teletubbie in bed”

Daniël en zijn vriendin bezochten eens een themafeest waar iedereen verkleed moest komen. Daniël had...

Lees meer

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.