Bizar! Vrachtschip laat schroef draaien in sluis en dit zorgt voor chaos bij de kleine bootjes

Wij behoren zonder twijfel tot de categorie “beste stuurlui staan aan wal”. Zelfs met een simpele fluisterboot krijgen we het voor elkaar deze muurvast in het riet te parkeren. De kapitein in deze video lijkt echter een echte professional.

Om een vrachtschip te mogen besturen, moet je immers de nodige ervaring hebben. Toch is er een belangrijke regel die iedere kapitein moet volgen, vooral wanneer je een sluis passeert. Die regel blijkt hier de nodige discussie op te roepen.

In Nederland en Duitsland is het namelijk verboden om de schroef van een vrachtschip te laten draaien terwijl je in een sluis ligt. Deze regel is bedoeld om schade en hinder voor andere boten te voorkomen.

In de video zien we echter dat de schroef van het vrachtschip wel draait. Dit veroorzaakt flinke problemen voor de plezierbootjes die achter het vrachtschip in de sluis liggen. Ze worden door de sterke stroming heen en weer geslingerd.

Een schipper aan de wal geeft zijn mening over de situatie. Hij stelt dat het vrachtschip de schroef juist wel moet laten draaien. Zonder draaiende schroef zouden de plezierboten door de stroming tegen de wanden van de sluis worden gedrukt.

Volgens hem zouden de plezierboten in dat geval als ‘wrijfhout’ eindigen, wat schade kan veroorzaken. Dit lijkt dus een lastige afweging te zijn voor de kapitein: schade door de schroef of door de stroming vermijden.

De rol van de sluiswachter wordt ook ter discussie gesteld. Een andere toeschouwer geeft aan dat de sluiswachter slechts één schuifdeur had moeten openen in plaats van beide. Dit had de stroming beter kunnen reguleren en problemen kunnen voorkomen.

De situatie roept vragen op bij veel kijkers. Zijn er kapiteins die hun licht kunnen laten schijnen over wat hier precies misging? Was de kapitein van het vrachtschip fout, of had de sluiswachter dit anders moeten aanpakken?

Bekijk de video hier: 

Wat duidelijk is, is dat de mensen op de plezierbootjes een spannende dag hebben meegemaakt. Voor hen zal deze tocht door de sluis ongetwijfeld onvergetelijk zijn, al was het misschien niet helemaal op een positieve manier.

Deze beelden laten goed zien hoe ingewikkeld het kan zijn om met grote schepen door smalle sluizen te navigeren. Het roept ook de vraag op hoe regels en verantwoordelijkheden in zulke situaties worden verdeeld.

Of het nu de kapitein, de sluiswachter of beide waren die een fout maakten, één ding is zeker: varen vereist niet alleen ervaring, maar ook constante alertheid. Soms zijn zelfs ervaren schippers het niet eens over de juiste aanpak.

Hopelijk levert deze discussie niet alleen inzichten op, maar helpt het ook om dit soort situaties in de toekomst te voorkomen. Tot die tijd blijft deze video een boeiende discussie oproepen over hoe een sluis het beste kan worden gepasseerd.

Bron 



Ook interessant:

WOW: Iedereen is hysterisch over deze panty van de Kruidvat! En dit is waarom

Zit jij ook altijd te klooien als het aankomt op het vinden van de perfecte...

Lees meer

John de Bever’s partner Kees in diepe rouw: “Ik heb niemand meer”

Kees Stevens, de partner van zanger John de Bever, gaat door een uiterst moeilijke periode....

Lees meer

Diep verdriet: Zangeres en actrice Manuëla Kemp op 61-jarige leeftijd overleden

Zangeres en actrice Manuëla Kemp is op 61-jarige leeftijd overleden. Haar echtgenoot heeft het verdrietige...

Lees meer

4 zussen namen 40 jaar lang dezelfde foto. Probeer niet te huilen wanneer je de laatste ziet

Familiebijeenkomsten kunnen soms erg saai, vermoeiend en uitputtend zijn. Tijdens een van zijn bezoeken aan...

Lees meer

Nee! Wolter Kroes ernstig ziek ‘Heel erg geschrokken!’

Wolter Kroes heeft op Instagram een emotioneel bericht gedeeld waarin hij zijn volgers op de...

Lees meer

Patty Brard neemt emotioneel afscheid: ‘Het blijft zwaar om te accepteren’

Patty Brard, een van Nederlands meest geliefde televisiepersoonlijkheden, heeft recent een periode van intens verdriet...

Lees meer

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.