Bizar! Vrachtschip laat schroef draaien in sluis en dit zorgt voor chaos bij de kleine bootjes

Wij behoren zonder twijfel tot de categorie “beste stuurlui staan aan wal”. Zelfs met een simpele fluisterboot krijgen we het voor elkaar deze muurvast in het riet te parkeren. De kapitein in deze video lijkt echter een echte professional.

Om een vrachtschip te mogen besturen, moet je immers de nodige ervaring hebben. Toch is er een belangrijke regel die iedere kapitein moet volgen, vooral wanneer je een sluis passeert. Die regel blijkt hier de nodige discussie op te roepen.

In Nederland en Duitsland is het namelijk verboden om de schroef van een vrachtschip te laten draaien terwijl je in een sluis ligt. Deze regel is bedoeld om schade en hinder voor andere boten te voorkomen.

In de video zien we echter dat de schroef van het vrachtschip wel draait. Dit veroorzaakt flinke problemen voor de plezierbootjes die achter het vrachtschip in de sluis liggen. Ze worden door de sterke stroming heen en weer geslingerd.

Een schipper aan de wal geeft zijn mening over de situatie. Hij stelt dat het vrachtschip de schroef juist wel moet laten draaien. Zonder draaiende schroef zouden de plezierboten door de stroming tegen de wanden van de sluis worden gedrukt.

Volgens hem zouden de plezierboten in dat geval als ‘wrijfhout’ eindigen, wat schade kan veroorzaken. Dit lijkt dus een lastige afweging te zijn voor de kapitein: schade door de schroef of door de stroming vermijden.

De rol van de sluiswachter wordt ook ter discussie gesteld. Een andere toeschouwer geeft aan dat de sluiswachter slechts één schuifdeur had moeten openen in plaats van beide. Dit had de stroming beter kunnen reguleren en problemen kunnen voorkomen.

De situatie roept vragen op bij veel kijkers. Zijn er kapiteins die hun licht kunnen laten schijnen over wat hier precies misging? Was de kapitein van het vrachtschip fout, of had de sluiswachter dit anders moeten aanpakken?

Bekijk de video hier: 

Wat duidelijk is, is dat de mensen op de plezierbootjes een spannende dag hebben meegemaakt. Voor hen zal deze tocht door de sluis ongetwijfeld onvergetelijk zijn, al was het misschien niet helemaal op een positieve manier.

Deze beelden laten goed zien hoe ingewikkeld het kan zijn om met grote schepen door smalle sluizen te navigeren. Het roept ook de vraag op hoe regels en verantwoordelijkheden in zulke situaties worden verdeeld.

Of het nu de kapitein, de sluiswachter of beide waren die een fout maakten, één ding is zeker: varen vereist niet alleen ervaring, maar ook constante alertheid. Soms zijn zelfs ervaren schippers het niet eens over de juiste aanpak.

Hopelijk levert deze discussie niet alleen inzichten op, maar helpt het ook om dit soort situaties in de toekomst te voorkomen. Tot die tijd blijft deze video een boeiende discussie oproepen over hoe een sluis het beste kan worden gepasseerd.

Bron 



Ook interessant:

Waarom ‘voor de zekerheid plassen’ niet altijd goed is

Iedereen kent het wel: je bent onderweg naar vakantie, en er is altijd iemand die...

Lees meer

Contant betalen is nu drie keer duurder dan pinnen voor de ondernemer. Dit is hoe het kan!

Steeds meer klanten kiezen ervoor om contactloos of met een pinpas te betalen. Dit lijkt...

Lees meer

Flodder-fans opgelet! We hebben geweldig nieuws!

<div class="flex max-w-full flex-col flex-grow"> <div class="min-h-8 text-message flex w-full flex-col items-end gap-2 whitespace-normal break-words...

Lees meer

Deze 7 dingen mogen dus echt niet in de GFT-bak!

De GFT-bak, ofwel de groene bak, is voor veel mensen een bekende vuilnisbak. Maar wat...

Lees meer

Steeds meer mensen besparen een hoop geld op energiekosten dankzij deze eenvoudige tip

Met de winter voor de deur en stijgende energieprijzen is het belangrijker dan ooit om...

Lees meer

Ontdek de verborgen functies van je telefoon die je leven makkelijker maken

Je gebruikt je telefoon waarschijnlijk dagelijks, maar wist je dat hij boordevol verborgen functies zit...

Lees meer

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.