Het ontwerp van het bord is afgestemd op scenario’s voor snelwegen. Het is niet ongewoon dat het verkeer snel opbouwt door diverse factoren, zoals een toename van voertuigen die proberen samen te komen bij een knooppunt, of congestie door een ongeval of wegenwerken. Het verkeersbord is bedoeld als een proactieve maatregel, waarmee bestuurders kunnen anticiperen en zich kunnen voorbereiden op de noodzaak om te stoppen of aanzienlijk te vertragen.
Autoriteiten herinneren bestuurders eraan dat, hoewel het nieuwe bord een nuttig hulpmiddel is om ongevallen te voorkomen, het de verantwoordelijkheid van elke automobilist is om waakzaam te blijven, een veilige afstand tot de voorligger te bewaren en de snelheid aan te passen aan de wegcondities. De succesvolle integratie van diagram 584 in de huidige verkeersveiligheidsstrategie toont de inzet om bewegwijzering te gebruiken als middel om weggebruikers te beschermen en de frequentie van verkeersgerelateerde incidenten te verminderen.
Automobilisten zullen diagram 584 borden zien verschijnen in geïdentificeerde hoogrisico-gebieden op snelwegen door het hele land. Met deze maatregel streven de verkeersofficials naar een veiligere rijomgeving voor iedereen en zetten zij hun werk voort om de verkeersveiligheidsinfrastructuur te verbeteren.