Frankrijk gaat zijn flitspalen moderniseren, en dat zorgt voor veel opschudding. Duizenden flitscamera’s worden geüpdatet en zullen meerdere overtredingen tegelijk kunnen vastleggen. Hierdoor kan één flits al tot een boete van wel 540 euro leiden.
Voor Nederlandse vakantiegangers die de komende jaren door Frankrijk rijden, betekent dit extra opletten. De nieuwe generatie flitspalen gaat namelijk niet alleen de snelheid controleren, maar ook of bestuurders voldoende afstand houden, hun gordel dragen en hun telefoon niet in de hand hebben.
Frankrijk wil zo het aantal permanente flitspalen uitbreiden tot 4160, waarvan minimaal 500 uitgerust zullen zijn om deze overtredingen automatisch te detecteren en te beboeten. De meeste geavanceerde flitspalen worden geïnstalleerd in stedelijke gebieden, waar de kans op verkeersovertredingen het hoogst is.
De Franse automobielclub 40 Millions d’automobilistes is bezorgd. Volgens hen gaat het de overheid vooral om inkomsten, niet om de verkeersveiligheid. Ze waarschuwen dat de nieuwe radarapparatuur misschien weinig impact zal hebben op de veiligheid, maar wel zal zorgen voor een stijging in boete-inkomsten.
De boetes voor elke overtreding bedragen 135 euro en kosten bestuurders vaak drie rijbewijspunten. Dat betekent dat één flitspaal vier overtredingen tegelijk kan vaststellen en een boete van maar liefst 540 euro kan opleveren.
Daarnaast vreest de automobielclub dat deze slimme flitsers mogelijk tot onterechte boetes zullen leiden. Ze noemen het voorbeeld van een auto die vlak voor een andere auto invoegt zonder voldoende afstand te houden. In dat geval kan de bestuurder die werd ingehaald ten onrechte gestraft worden, ook al hield die zich aan de verkeersregels. Voor een betere verkeersveiligheid zou fysieke controle door de politie volgens de bond effectiever zijn.
De Franse overheid lijkt alvast rekening te houden met een toename van het aantal boetes. In de begrotingswet voor 2025 staat dat ook de kosten voor het verwerken en verzenden van boetes stijgen, een indicatie dat er veel meer overtredingen geconstateerd zullen worden.
Frankrijk heeft een roerige geschiedenis als het gaat om protesten tegen overheidsmaatregelen, en snelheidscontroles zijn hier vaak het doelwit van vandalisme. Zo werd tijdens de gelehesjesprotesten van 2019 zelfs driekwart van de Franse flitspalen vernield. Of de ‘superflitspalen’ deze woede zullen overleven, blijft een grote vraag.