Dit is dus de reden dat je steeds vaker lege schappen ziet in de supermarkt

In supermarkten zie je steeds vaker lege schappen. Dit komt niet alleen door productie- of leveringsproblemen. Ook de prijsonderhandelingen tussen supermarkten en leveranciers spelen een belangrijke rol. Maar waarom lopen deze onderhandelingen de laatste tijd zo vaak stuk?

Harde prijsonderhandelingen

Verschillende supermarktketens hebben het afgelopen jaar te maken gehad met lege schappen. Vooral Jumbo valt op. Begin dit jaar verkocht Jumbo geen Haribo-snoep, Coca Cola, Oreo-koekjes, Milka-chocolade en groente van Bonduelle. Eerder deze maand waren producten zoals De Ruijter broodbeleg en Heinz-ketchup ook niet beschikbaar bij Jumbo.

Dit alles heeft te maken met de prijsonderhandelingen die Jumbo voert met leveranciers. Supermarkten onderhandelen jaarlijks met leveranciers, fabrikanten en producenten over de prijzen van hun producten, eventuele aanbiedingen en bijdragen aan magazines.

“Deze onderhandelingen gaan tegenwoordig heel hard,” vertelt retaildeskundige Paul Moers.

Prijzen liggen lager in Duitsland

Er zijn verschillende redenen voor deze harde prijsonderhandelingen. Ten eerste weten supermarktketens dat sommige Nederlandse producten in Duitsland goedkoper worden aangeboden.

“Fabrikanten verdedigen dit door te zeggen dat Duitsland een andere markt is dan Nederland,” legt Moers uit. “Maar supermarkten accepteren dit niet en willen de prijzen omlaag.”

Irritatie door hoge winsten van fabrikanten

Ook de grote winsten die sommige leveranciers maken, dragen bij aan de harde onderhandelingen. “Jumbo maakt, in vergelijking met bijvoorbeeld Unilever, niet zoveel winst,” zegt Moers. “Dit zorgt voor irritatie bij de supermarktketen, want zij willen ook een goede winst maken.”

Machtsverschuiving in de onderhandelingen

De belangrijkste reden voor de harde prijsonderhandelingen is de machtsverschuiving. “Vroeger hadden leveranciers de meeste macht tijdens deze onderhandelingen,” zegt Moers. “Nu zijn dat de supermarkten.”

Fabrikanten hebben supermarkten nodig om hun producten te verkopen. Dit geeft supermarkten een sterke onderhandelingspositie. Albert Heijn heeft bijvoorbeeld 37,1 procent van de markt in handen, Jumbo 21,1 procent.

Als een leverancier niet uit de prijsonderhandelingen komt, haalt Jumbo de producten uit de schappen. “Hierdoor mis je ineens 21 procent van de markt en dat kan een leverancier niet lang volhouden,” aldus Moers. Supermarkten gebruiken dit als drukmiddel om de prijzen te verlagen.

De lege schappen in supermarkten worden niet alleen veroorzaakt door productie- en leveringsproblemen. Harde prijsonderhandelingen tussen supermarkten en leveranciers spelen een grote rol. Supermarkten willen lagere prijzen, vooral omdat sommige producten in andere landen goedkoper zijn. De grote winsten van leveranciers zorgen ook voor spanning. De machtsverschuiving heeft de positie van supermarkten versterkt. Leveranciers hebben supermarkten nodig, waardoor supermarkten druk kunnen uitoefenen om lagere prijzen te krijgen.

Bron: Radar



Ook interessant:

person holding silver round coins

Zoveel spaargeld heeft de gemiddelde Nederlander – ontdek hoe jouw leeftijdsgroep het doet!

Het gemiddelde spaargeld van de Nederlander in 2024 is recent door het Centraal Bureau voor...

Lees meer

Man op fatbike luistert niet en krijgt een ouderwets lesje in beleefdheid van de agent

Het respect voor de politie lijkt tegenwoordig ver te zoeken. Dit is niet zo vreemd,...

Lees meer

‘Mijn schoondochter kamt niet eens de haren van haar kind. Moet ik hier iets van zeggen?’

Loes geniet met volle teugen van haar kleinkind, maar maakt zich toch zorgen over zijn...

Lees meer

Dit is wat een vrachtwagenchauffeur in Nederland verdient

<strong>Heb je je ooit afgevraagd wat de enorme vrachtwagens op de snelweg eigenlijk vervoeren? En...

Lees meer

Iedereen herkent slechts één geur van Palmolive – jij ook?

Oude tijden brengen vaak een warme glimlach op ons gezicht wanneer we terugdenken aan de...

Lees meer

Let op: Dit onverwachte trucje gebruiken muggen om mensen te vinden

De zomer loopt ten einde, en dat betekent dat ook de muggen zich langzaam terugtrekken....

Lees meer

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.