Dit is de reden dat Duitse supermarkten 3x zo goedkoop zijn! (en jij hierheen moet)

In Duitsland kun je jouw dagelijkse boodschappen veel voordeliger doen dan in Nederland. Vooral sterke drank, bier, sigaretten, frisdrank, wasmiddel en drogisterij-artikelen zijn daar een stuk goedkoper. Maar hoe kan dat eigenlijk? Retaildeskundige Cor Molenaar geeft ons vijf redenen.

1. Lagere BTW en accijnzen

Ten eerste is de BTW in Duitsland lager. “In Duitsland hebben ze een algemeen tarief van 19 procent en een verlaagd tarief van 7 procent. Dit scheelt vergeleken met de 21 procent en 9 procent in Nederland,” aldus Molenaar.

Daarnaast zijn de accijnzen in Duitsland aanzienlijk lager. Hierdoor zijn alcohol en sigaretten veel goedkoper. “In Duitsland betaal je negen euro voor een krat bier. In Nederland kost dat al snel het dubbele.”

2. Meer concurrentie

Een andere reden voor het prijsverschil is de hoeveelheid concurrentie. “In Nederland hebben we eigenlijk maar twee grote spelers: Albert Heijn en Jumbo. In Duitsland zijn er veel meer concurrenten. Supermarkten houden de prijzen laag om klanten aan te trekken,” zegt Molenaar.

3. Grotere inkoopkracht

Duitse supermarkten hebben ook een grotere inkoopkracht dan Nederlandse winkels. Door het grotere aantal inwoners kunnen ze grotere hoeveelheden producten inkopen. “Hierdoor kunnen ze meer korting bedingen dan onze supermarkten,” legt Molenaar uit.

4. Minder aanbiedingen

Ook de hoeveelheid aanbiedingen speelt een rol. In Duitsland zijn er weinig aanbiedingen. Alle producten in de supermarkt of drogist zijn relatief goedkoop. Af en toe worden producten afgeprijsd.

“Nederlanders zijn dol op aanbiedingen,” zegt Molenaar. “Maar die aanbiedingen moeten betaald worden. Daarom is de normale prijs van producten hier vaak hoger. Zo kunnen supermarkten de vele aanbiedingen financieren.”

5. Inkoopbeperkingen

Tot slot legt Molenaar uit dat winkels te maken hebben met inkoopbeperkingen. Fabrikanten dwingen hen om producten te kopen in het land waar ze deze verkopen. Cola is bijvoorbeeld veel goedkoper in Duitsland, maar Nederlandse supermarkten kunnen het daar niet kopen en hier laten leveren. Ze moeten inkopen bij het Nederlandse verkoopkantoor van de frisdrankfabrikanten.

gray and red shopping carts

Supermarkten kunnen ook niet zelf de grens over om daar de colaflessen in te kopen. “Producten die in Nederland verkocht worden, moeten door een EU-maatregel ook een Nederlands etiket hebben,” vertelt Molenaar.

De Europese Commissie berekende dat consumenten hierdoor ongeveer 14 miljard euro meer betalen voor boodschappen.

De lagere BTW en accijnzen in Duitsland zorgen voor een groot prijsverschil. Dit betekent dat basisbehoeften zoals drank en tabak daar goedkoper zijn. Dit is aantrekkelijk voor mensen die dicht bij de grens wonen.

De hogere concurrentie in Duitsland draagt ook bij aan de lagere prijzen. Meer supermarkten strijden om dezelfde klanten, wat resulteert in lagere prijzen om aantrekkelijk te blijven.

De grotere inkoopkracht van Duitse supermarkten stelt hen in staat om betere prijzen te onderhandelen. Dit voordeel wordt doorgegeven aan de consument in de vorm van lagere prijzen.

Het beperkte aantal aanbiedingen in Duitsland houdt de prijzen consistent laag. Dit is in tegenstelling tot Nederland, waar frequente aanbiedingen worden gebruikt om klanten aan te trekken, maar de basisprijzen daardoor hoger zijn.

De inkoopbeperkingen die door fabrikanten worden opgelegd, beperken de mogelijkheden van Nederlandse supermarkten om goedkopere producten uit Duitsland te halen. Dit zorgt ervoor dat consumenten in Nederland hogere prijzen betalen voor dezelfde producten.

Het prijsverschil tussen Nederland en Duitsland kan aanzienlijk zijn. Voor veel mensen is dit een reden om boodschappen over de grens te doen, vooral voor producten zoals drank, tabak en schoonmaakmiddelen.

De regelgeving van de EU speelt ook een rol in het prijsverschil. De eis voor een Nederlands etiket op producten die in Nederland worden verkocht, maakt het moeilijker om goedkopere alternatieven uit het buitenland te importeren.

Dit betekent dat consumenten in Nederland vaak meer betalen voor hun dagelijkse boodschappen. Het is een punt van frustratie voor velen die de prijsverschillen opmerken en proberen hun boodschappenbudget te beheren.

Door de verschillende factoren die bijdragen aan de lagere prijzen in Duitsland, kunnen Nederlandse consumenten profiteren door grensoverschrijdend te winkelen. Dit kan vooral voordelig zijn voor grote aankopen of bulkgoederen.

Het begrijpen van de redenen achter de prijsverschillen kan consumenten helpen om beter geïnformeerde keuzes te maken over waar en hoe ze hun geld uitgeven. Dit inzicht kan leiden tot besparingen op de dagelijkse boodschappen.



Ook interessant:

Mensen ontdekken nu pas dat Haribo ‘sleuteltje’ eigenlijk iets heel anders is

Voor veel zoetekauwen kwam er deze week een verrassende onthulling aan het licht: wat jarenlang...

Lees meer

23 Jaar na de moord op Fortuyn: Koelbloedige dader joggend gespot in het park (video)

Vandaag markeert een beladen moment in de Nederlandse geschiedenis: het is precies 23 jaar geleden...

Lees meer

Oude beelden van Femke uit MAFS zorgen voor verbazing: ‘Daar is flink aan gesleuteld!’

Married At First Sight (MAFS) blijft het gesprek van de dag in Nederland, en dit...

Lees meer

Dit absurde bedrag moet Peter Gillis aan de belastingdienst betalen

Peter Gillis, de flamboyante ondernemer die vooral bekend is van de realityserie Massa is Kassa...

Lees meer

Ingrijpende beslissing door Najib amhali “Genoeg spelletjes gedaan.”

Comedian Najib Amhali heeft woensdagavond onverwacht bekendgemaakt dat hij komend theaterseizoen niet op het podium...

Lees meer

Eerste beelden van Songfestival-repetitie Claude gaan rond op internet

Voor het eerst zijn er bewegende beelden vrijgegeven van de repetities van onze Nederlandse Songfestival-deelnemer...

Lees meer