Dit is dus de reden dat je steeds vaker lege schappen ziet in de supermarkt

In supermarkten zie je steeds vaker lege schappen. Dit komt niet alleen door productie- of leveringsproblemen. Ook de prijsonderhandelingen tussen supermarkten en leveranciers spelen een belangrijke rol. Maar waarom lopen deze onderhandelingen de laatste tijd zo vaak stuk?

Harde prijsonderhandelingen

Verschillende supermarktketens hebben het afgelopen jaar te maken gehad met lege schappen. Vooral Jumbo valt op. Begin dit jaar verkocht Jumbo geen Haribo-snoep, Coca Cola, Oreo-koekjes, Milka-chocolade en groente van Bonduelle. Eerder deze maand waren producten zoals De Ruijter broodbeleg en Heinz-ketchup ook niet beschikbaar bij Jumbo.

Dit alles heeft te maken met de prijsonderhandelingen die Jumbo voert met leveranciers. Supermarkten onderhandelen jaarlijks met leveranciers, fabrikanten en producenten over de prijzen van hun producten, eventuele aanbiedingen en bijdragen aan magazines.

“Deze onderhandelingen gaan tegenwoordig heel hard,” vertelt retaildeskundige Paul Moers.

Prijzen liggen lager in Duitsland

Er zijn verschillende redenen voor deze harde prijsonderhandelingen. Ten eerste weten supermarktketens dat sommige Nederlandse producten in Duitsland goedkoper worden aangeboden.

“Fabrikanten verdedigen dit door te zeggen dat Duitsland een andere markt is dan Nederland,” legt Moers uit. “Maar supermarkten accepteren dit niet en willen de prijzen omlaag.”

Irritatie door hoge winsten van fabrikanten

Ook de grote winsten die sommige leveranciers maken, dragen bij aan de harde onderhandelingen. “Jumbo maakt, in vergelijking met bijvoorbeeld Unilever, niet zoveel winst,” zegt Moers. “Dit zorgt voor irritatie bij de supermarktketen, want zij willen ook een goede winst maken.”

Machtsverschuiving in de onderhandelingen

De belangrijkste reden voor de harde prijsonderhandelingen is de machtsverschuiving. “Vroeger hadden leveranciers de meeste macht tijdens deze onderhandelingen,” zegt Moers. “Nu zijn dat de supermarkten.”

Fabrikanten hebben supermarkten nodig om hun producten te verkopen. Dit geeft supermarkten een sterke onderhandelingspositie. Albert Heijn heeft bijvoorbeeld 37,1 procent van de markt in handen, Jumbo 21,1 procent.

Als een leverancier niet uit de prijsonderhandelingen komt, haalt Jumbo de producten uit de schappen. “Hierdoor mis je ineens 21 procent van de markt en dat kan een leverancier niet lang volhouden,” aldus Moers. Supermarkten gebruiken dit als drukmiddel om de prijzen te verlagen.

De lege schappen in supermarkten worden niet alleen veroorzaakt door productie- en leveringsproblemen. Harde prijsonderhandelingen tussen supermarkten en leveranciers spelen een grote rol. Supermarkten willen lagere prijzen, vooral omdat sommige producten in andere landen goedkoper zijn. De grote winsten van leveranciers zorgen ook voor spanning. De machtsverschuiving heeft de positie van supermarkten versterkt. Leveranciers hebben supermarkten nodig, waardoor supermarkten druk kunnen uitoefenen om lagere prijzen te krijgen.

Bron: Radar



Ook interessant:

body of water under cloudy sky during daytime

Weersverwachting komede zomer 2025: extreme hitte op de loer..of valt het mee?

De lente van 2025 stelde niet teleur. Zonovergoten dagen, aangename temperaturen en weinig regen zorgden...

Lees meer

Dit gaat je vakantieplannen flink overhoop gooien: Dit staat ons deze zomer écht te wachten

Het is elk jaar weer de grote vraag zodra juni dichterbij komt: wat voor zomer...

Lees meer

Hij knipt een gat in zijn keukenrol en doet vervolgens iets heel slims ( geniale truc)

Soms bevinden de meest praktische oplossingen zich recht onder onze neus, verstopt in alledaagse voorwerpen...

Lees meer

Dit is wat je deze maand al in de tuin moet doen voor een mooie zomertuin!

De lente komt eraan en dat is het perfecte moment om je tuin onder handen...

Lees meer

Catherine Keyl (78) voelt einde naderen: ‘Misschien ben ik morgen aan de beurt’

Catherine Keyl is met haar 78 jaar een van de oudste nog actieve televisiepersoonlijkheden van...

Lees meer

Tv-kok Hugo Kennis emotioneel en in tranen “de laatste”

Een emotioneel moment op de Nederlandse televisie: vrijdag werd de allerlaatste aflevering uitgezonden van Eigen...

Lees meer